گزارش العالم از آخرین تحولات سیاسی امنیتی عراق

چهارشنبه 19 شهريور 1393 - 20:50

مدیر دفتر شبکه العالم در بغداد، در گزارشی آخرین پیشرفت‌ها در بهبود اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور را تشریح کرد.

به گزارش کامل الکنانی مدیر دفتر شبکه العالم از عراق، در استان الانبار مناطق الکیلو سبعین، السلجیه و مفرق الثرثار از تسلط تروریست های داعش آزاد شد. آزادی این مناطق باعث تسهیل کمک رسانی به مناطق عانه، راوه و القائم در غرب این استان شده است.

این پیروزی ها پس از نبرد بروانه و الخفاجیه که 2 روز قبل از چنگال تروریست ها آزاد شد، محقق شده است. مسئولان محلی و دولتی پس از آزادی این مناطق از آوارگان خواستند به مناطق محل زندگی خود بازگردند.

این دستاوردی مهم برای حل مشکلات آوارگان است، چون آمارهای غیر رسمی حاکیست در عراق بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر آواره اند.

آزادی این مناطق و دعوت از مردم برای بازگشت به خانه های خود یکی از عوامل مهم ثبات است.

اما در استان صلاح الدین شماری از تروریست های داعش در الضلوعیه به هلاکت رسیدند و با آزاد سازی مناطق جدید زمینه پیشروی نیروهای امنیتی به سوی مرکز تکریت که تحت سیطره داعش است، فراهم شده است.

حمله به مواضع داعش در منطقه جبل زفتک ادامه دارد، اخباری ناگوار از اعدام شمار زیادی از ربوده شدگان اقلیت کرد "شبک" و اقلیت های دیگر رسیده است، تاکنون طرف های رسمی ارقام روشنی از کشته شدگان اعلام نکرده اند اما اخبار قتل عام ربوده شدگان قطعی است.  

در بعد سیاسی نیز، قانون تاسیس (سپاه ملی) از سوی حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق امضا شد که تا حدودی مشکلات سیاسی و امنیتی را حل خواهد کرد.

مشکل سیاسی کنونی نیروهای سازمان یافته مسلح در مناطق سنی نشین است که دولت نوری المالکی با آن مخالف بود و باید به یاد داشت که نیروهای موسوم به "بیداری" که از عشایر مسلح اهل سنت تشکیل شده اند، در زمان حضور اشغالگران آمریکایی تاسیس شد.   

تشکیل سپاه ملی باعث کاهش چالش های امنیتی یا تبدیل آن به اهرم مهار تنش های محلی در مناطق مورد منازعه یا مناطق متشنج خواهد شد.

مدیر دفتر العالم در بغداد با اشاره به سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا و سفر آتی فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه به عراق گفت: این اولین بار است که عربستان میزبان کنفرانس مبارزه با داعش با حضور عراق است. 

وی افزود: این تحولات مثبت نشان می دهد دولت العبادی قادر به اجرای برنامه های اعلام شده اش خواهد بود که مساله امنیتی از مهمترین قواعد آن است. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها