وزیر خارجه سوریه تأکید کرد

ارتباط ترکیه و رژیم صهیونیستی با پروژه منطقه حائل

ارتباط ترکیه و رژیم صهیونیستی با پروژه منطقه حائل
شنبه 5 مهر 1393 - 11:20

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه بین کشورش و ائتلاف آمریکا و شرکایش در حملات به سوریه هماهنگی وجود ندارد، تاکید کرد: بین مواضع آنکارا و تل آویو درباره ایجاد منطقه حائل در سوریه ارتباط وجود دارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ولید معلم" در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه بین اظهاراتی که از آنکارا و تل آویو درباره ایجاد منطقه حائل در سوریه صادر می شود ارتباط وجود دارد، تاکید کرد: ترکیه همچنان کمک‌های تسلیحاتی به تروریست‌های خارجی و آموزش دادن آنها را متوقف نکرده است و به این افراد اجازه می‌دهد تا به گروه‌های تروریستی تندرو همچون داعش و جبهه النصره بپیوندند.
وزیر خارجه سوریه درباره هماهنگی مواضع آنکارا و تل آویو درباره سوریه نیز گفت: ترکیه از ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه و اسرائیل نیز از ایجاد چنین منطقه‌ای در جنوب سوریه سخن می گوید. بنابراین، این دو موضع به هم مرتبط است.
وی با بیان اینکه حمله به خاک سوریه تحت هر بهانه‌ای، تجاوز به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: ترکیه تاکنون آموزش و کمک‌های تسلیحاتی به تروریست‌های خارجی را متوقف نکرده است و به این افراد اجازه می‌دهد تا به گروه‌های تروریستی تندرو همچون داعش و جبهه النصره بپیوندند.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: اگر واقعا نیات‌ ترکیه در خصوص برقراری امنیت و ثبات در سوریه صادقانه است باید از این اقدامات تحریک آمیز خود دست بردارد.
ولید معلم اظهار داشت: هماهنگی به معنای عملیات مشترک میان دمشق و ائتلاف در حمله به مواضع داعش وجود ندارد و باید این هماهنگی حاصل شود.
ولید معلم تاکید کرد:  ما در وهله نخست از طریق اظهارات نماینده آمریکا به نماینده دائم ما در نیویورک و سپس از طریق وزیر خارجه عراق با خبر شدیم که آمریکا و این ائتلاف قصد دارند دست به حملاتی به مناطق استقرار داعش و جبهه النصره بزنند. ما نیز اعلام کردیم که از هر تلاشی که با هدف مبارزه با تروریسم باشد و در چارچوب قطعنامه 2170 شورای امنیت قرار بگیرد حمایت می‌کنیم اما هماهنگی عملیاتی میان ما وجود ندارد.
ولید معلم تاکید کرد: حملات هوایی به تنهایی نمی‌تواند داعش را از بین ببرد. آن‌ها باید به اهمیت هماهنگی‌ها پی ببرند. ما ساکنان این سرزمین هستیم و بهتر می‌دانیم که در آن چه می‌گذرد. همچنین در هرگونه تلاشی که برای ضربه به تروریست‌ها صورت می‌گیرد باید مساله هدف قرار نگرفتن شهروندان مد نظر قرار بگیرد.
وزیر خارجه سوریه عنوان داشت: دبیرکل سازمان ملل در سخنانی مبنی بر اینکه این حملات مناطقی را که تحت کنترل نظام سوریه نیست هدف قرار می‌دهد اشتباه می‌کند. از اولین وظایف وی به عنوان دبیرکل سازمان ملل این است که به منشور سازمان ملل که در خصوص حاکمیت کشورها است احترام بگذارد.
وی این سوال را مطرح کرد که هرچقدر یک گروه تروریستی بخشی از اراضی یک کشوری را تحت تصرف خود درآورد، آیا این اراضی خارج از حاکمیت این کشور می‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه اظهار کرد: این منطق به نفع تروریست‌ها است و نه به نفع نقش دبیرکل سازمان ملل برای حفظ حاکمیت کشورها استقلال و تمامیت ارضی آن‌ها.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها