پرونده هولناک حقوق‌بشر اعضای "ائتلاف" آمریکایی

پرونده هولناک حقوق‌بشر اعضای
شنبه 5 مهر 1393 - 19:29

العالم - سایت "سان تایمز" در گزارشی با انتقاد از ساختار ائتلاف ضد "داعش" خاطرنشان کرده است که آمریکا به عنوان پیش قراول این ائتلاف در حالی به همگامی با پنج متحد عرب خود می بالد که برخی از این پنج کشور در زمینه نقض حقوق بشر با آنچه "داعش نامیده می شود، تفاوت چندانی ندارند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری العالم، این سایت در گزارشی خاطرنشان کرده است که پنج کشور عربی (عربستان، قطر، بحرین، امارات و اردن)، به آمریکا ملحق شده اند تا داعش را در عراق و سوریه هدف قرار دهند و اوباما در سخنان اخیر خود تاکید کرده که آمریکا از قرار گرفتن در کنار متحدان عرب خود ضد داعش افتخار می کند.

این گزارش با بیان این که هیچ کس در فساد و جرم و جنایت داعش در عراق و سوریه تردید ندارد و به نظر نمی رسد دوستان و متحدان عرب آمریکا  نیز در زمینه حقوق بشر وضعیتی بهتر از داعشی ها داشته باشد، شواهدی در این خصوص ذکر کرده است.

سان تایمز در این گزارش اذعان می کند که عربستان به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همواره با گروه ها و نهادهای حقوق بشری در کشمکش بوده و این نهادها همواره عربستان را به نقض حقوق زن، در تنگنا قرار دادن فعالان حقوق بشر، محدود کردن آزادی ها، اجرای بازداشت و حبس های ظالمانه و نیز شکنجه متهم می کنند.

بر اساس این گزارش، عربستان ژوئیه گذشته یک وکیل برجسته فعال در زمینه حقوق بشر را به 15 سال حبس، ممنوعیت خروج از کشور در این 15 سال و پرداخت حدود 53 هزار دلار جریمه نقدی به اتهام تلاش برای تضعیف نظام حاکم، محکوم کرد.

همچنین نظام این کشور شماری را در این مدت اعدام کرده و در ماه آگوست دست کم 22 نفر را به اتهام داشتن ماده حشیش، گردن زده که چهار تن آنها عضو یک خانواده بوده اند.

این گزارش، پرونده حقوق بشر قطر را نیز پس از کشته شدن صدها مهاجر نپالی، هندی، پاکستانی و..که در زمینه تاسیسات زیربنایی و طرح های ویژه جام جهانی سال 2022 که قرار است در این کشور برگزار شود، کار می کردند و با وضعیت هولناکی جان خود را از دست داده اند، زیر ذره بین قرار داده است.

"شاران پورو" دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه های کارگری بین المللی، قطر را "کشور برده ها" توصیف و پیش بینی کرده است که تا قبل از آغاز بازی های جام جهانی در قطر، چهار هزار کارگر جان خود را از دست خواهند داد.

بر اساس این گزارش، سطح تسامح با معارضان در قطر بسیار پایین بوده و وضعیت به گونه ای است که محمد راشد العجمی شاعر سرشناس قطری به علت سرودن قصیده ای در انتقاد از خاندان حاکم بر این کشور به 15 سال حبس محکوم شده است.

این گزارش در ادامه می نویسد: حکام بحرین نیز به عنوان دیگر متحد آمریکا اعتراضات مردمی این کشور را که از سال 2011 آغاز شده، سرکوب کرده اند و نهادهای حقوق بشری حکومت بحرین را به در پیش گرفتن سیاست ظالمانه در قبال معترضان و بازداشت و شکنجه شدید آنها متهم می کنند و این امری کاملا آشکار است.

به عنوان مثال حکومت آل خلیفه ماه آگوست گذشته "مریم الخواجه" فعال حقوق بشری را بازادشت و وی را به تعرض به پلیس و اهانت به شاه این کشور متهم کردند.

این درحالی است که انقلابیون بحرین تنها خواهان حقوق سیاسی و اقتصادی خود و از بین رفتن تبعیض در این کشور هستند و در اعتراضات مسالمت آمیز این کشور تا کنون بیش از یک صد نفر کشته و هزاران نفر زخمی، شکنجه و زندانی شده اند.

این گزارش می افزاید: امارات عربی متحده نیز به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به موارد متعدد نقض حقوق بشر از جمله برخود ظالمانه، بازداشت و شکنجه معترضان و محاکمه ناعادلانه آنها و نیز محدود کردن آزادی بیان، متهم است.

حکومت اردن نیز از سوی نهادهای حقوق بشری به در پیش گرفتن سیاست بازداشت، شکنجه ظالمانه و محدود کردن آزادی بیان، متهم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها