پس از گذشت دو ماه؛

پنتاگون سرانجام نام عملیات ضد داعش را اعلام کرد

پنتاگون سرانجام نام عملیات ضد داعش را اعلام کرد
چهارشنبه 23 مهر 1393 - 20:22

وزارت دفاع آمریکا پس از تردیدهای بسیار، سرانجام برای "عملیات" ضد داعش، نامی انتخاب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، با گذشت دو ماه از آغاز عملیات مشکوک نیروهای موسوم به ائتلاف ضد داعش، سرانجام وزارت دفاع آمریکا پس از تردیدها و بررسی پیشنهادهای بسیار، نامی برای این عملیات انتخاب کرد؛ اقدامی که بار دیگر نشان می دهد آمریکایی ها نه تنها در اقدام واقعی و موثر علیه داعش تردید دارند، بلکه پس از دو ماه حتی از انتخاب نام برای عملیات خود عاجز بودند.

به نوشته روسیا الیوم، عملیات نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش، "راهکار ذاتی" (Inherent Resolve) نام گرفته است.

همۀ عملیات های خارجی در ارتش آمریکا، نامی برای خود داشته است، اما وزارت دفاع ایالات متحده تا دو ماه پس از شروع جنگ با "داعش" در عراق و سوریه هنوز اسمی روی این ماموریت نگذاشته بود.

"توفان کویر"، "روباه صحرایی"، "آزادی پایدار"... این‌ها نام چند عملیات نظامی پیشین تفنگداران آمریکا در خاورمیانه هستند. عملیاتی که نام‌های آنها، جنگ‌های خلیج فارس، جنگ افغانستان یا جنگ عراق را تداعی می‌کند. اما دو ماه پس از شروع بمباران هوایی مواضع داعش، تاکنون اسمی برای این ماموریت از سوی پنتاگون انتخاب نشده بود.

استراتژیست‌های پنتاگون پیشنهادهایی بودند که تاکنون از سوی سرفرماندهی ارتش آمریکا قبول نشده بود. "راه‌‌کار ذاتی" هم از جمله نام هایی بود که تا امروز مورد پسند قرار نگرفته بود، اما امروز رسما اعلام شد.

نشریه "وال استریت جورنال" گزارش می‌دهد که برخی نمایندگان نظامی امریکا گفته‌اند که نام پیشنهادشده به مسائل خاورمیانه ربط زیادی ندارد. چند منتقد دیگر هم اشاره کرده‌اند که این نام، نشان نمی‌دهد که آمریکا جنگی را با ائتلافی بین‌المللی هدایت می‌کند. عده‌ای هم می‌گویند این ترکیب به اندازه کافی برانگیزاننده نیست؛ اما با وجود تمامی این انتقادها، سرانجام همین نام امروز از سوی پنتاگون اعلام شد.

اسامی غلط ‌انداز

ارتش آمریکا از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون ترکیبات پر طمطراقی برای عملیات نظامی خود انتخاب کرده اما این اسامی از نگاه منتقدان، تلاشی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی به شمار می‌رود.

به طور نمونه، مداخله نظامی آمریکا در پاناما در سال ۱۹۸۹ عملیات "قاشق آبی" نامیده شد. البته از نظر کارشناسان پنتاگون نام‌ عملیات "به همین خاطر" معقول‌تر بود!

گاهی اوقات هم عملیات نظامی به ضد خودش تبدیل شده است. مثلا عملیات "آزادی پایدار" در جنگ افغانستان، قرار بود در یک بازه زمانی معین و محدود انجام شود اما این ماموریت ۱۳ سال به طول انجامید. در واقع این عملیات طولانی‌ترین ماموریت نظامی در تاریخ ارتش آمریکاست.

اسم‌گذاری عملیات موسوم با عنوان "فجر تازه" در حمله 2003 به عراق نیز بی‌مسما بود، زیرا پس از خروج تفنگداران آمریکایی از عراق معلوم شد که نه تنها فجر یا سپیده دم، روی نداده بلکه اوضاع تیره‌تر از قبل هم شده است.

روز پنجشنبه دوم اکتبر، نمایندگان پنتاگون گفتند که به نظامیان خود در پیکار با "دولت اسلامی"، مدال موسوم به "جنگ جهانی با تروریسم" را اهدا می‌کنند. بسیاری از خلبان‌ها که بر فراز عراق و سوریه پرواز می‌کنند، این مدال را هم اکنون دریافت کرده‌اند.

به نوشته "وال استریت جورنال"، برخی از خلبانان آمریکایی برای عملیات خود نامی جایگزین یافته‌اند. در حملات هوایی وسایل نقلیه داعشی‌ها بارها و بارها منهدم شده و برای همین خلبان‌ها اسم ماموریت خود را "عملیات اوهوی!" گذاشته‌اند. کوتاه شده عبارتی طولانی به این قرار: «اوهوی... این جیپ منه!»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها