تأثیر داعش بر اوضاع داخلی عربستان

تأثیر داعش بر اوضاع داخلی عربستان
دوشنبه 28 مهر 1393 - 15:06

روزنامه لبنانی الاخبار تأکید کرد، تحولات منطقه و اوضاع داخلی عربستان نشان می دهد که این کشور به شدت تحت تأثیر داعش قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، الاخبار خاطرنشان کرد:

راهبرد آمریکا در جنگ غیر مستقیم با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان با استفاده از جریان وهابیت، روش جدیدی از نقش آفرینی سعودی های وهابی تحت فرماندهی آمریکا را ایجاد کرد که این فرایند، 2 بار دچار تزلزل شد.

بار اول هنگام حمله به برج های دوقلو در 11 سپتامبر 2001 و دیگری پس از اشغال عراق توسط آمریکا بود.

بعد از حادثه 11 سپتامبر و در حالی که ریاض مشغول عذرخواهی از آمریکا بود، ائمه مساجد وهابیون، تروریسم علیه "منافقان و سکولارها" را مورد ستایش قرار می دادند، و آن را "جهاد" در راه خدا می دانستند. (شیخ وجدی الغزاوی، خطبه نماز جمعه 6 اکتبر 2001) که البته منظور آنها سنی های به زعم خودشان منحرف بود وگرنه جنگ آنها با شیعیان و مسیحیان از مدت ها پیش آغاز شده بود.

طبعا عربستان از خط کلی سیاست های آمریکا خارج نشد و درآمد، نفوذ سیاسی و دینی خود را همیشه در خدمت طرحهای آمریکا قرار داد.

در عین حال همگام شدن با "جهاد علیه بیگانگان" به اولویت برنامه های عربستان برای تخریب انقلاب ها در کشورهای عربی و جلوگیری از سرایت آن به عربستان قرار گرفت؛ و براندازی دولت سوریه و ایجاد فتنه مذهبی در عراق به عنوان هدف مشترک، نقطه تمرکز سیست های ریاض واقع شد.

اما استقامت دولت دمشق از یک سو و خارج شدن داعشی ها از کنترل عربستان باعث شده است که بحران به داخل عربستان راه یابد.

داعشی ها از نظر تفکر و عمل با فرهنگ وهابی عربستان مطابقت دارند، و آموزه های آنها هرروز در مدارس، مساجد و رسانه های این کشور تکرار می شود.

داعشی گری در واقع تجسم زنده وهابیت است و عربستان هم از نظر پذیرش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بهشت وهابی ها است؛ علاوه بر این، ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده داعش، چنان عزم و اصراری بر عقاید و سیاست های خود دارد که آل سعود چنین کسی را تاکنون نداشته است.

پربیننده ترین خبرها