رمزگشایی سخنان اوباما درباره جنگ با داعش

رمزگشایی سخنان اوباما درباره جنگ با داعش
دوشنبه 26 آبان 1393 - 13:02

رئیس جمهور آمریکا اخیرا از زمینه سازی برای ورود زمینی به سوریه و عراق به بهانه جنگ با داعش خبر داد، البته اگر این گروه تروریستی به سلاح هسته‌ای دست یابد؛ این درحالی است که فقط رژیم صهیونیستی در منطقه این نوع سلاح را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس عرب روز دوشنبه در مطلبی در روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" نوشت:
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در حاشیه نشست اقتصادی گروه 20 در استرالیا در کنفرانس مطبوعاتی گفت "در صورت دستیابی عناصر داعش به سلاح هسته‌ای در اعزام یگانهای زمینی به منطقه تردید نخواهیم کرد، ولی ما می خواهیم نیروهای امنیتی عراقی وظایف خود را برعهده بگیرند" ... این سخنان به معنای آن است که در درجه نخست تصمیم برای اعزام نیروهای آمریکایی به عراق و سوریه هنوز زود است و در انتظار بهانه هستیم و ما در آستانه اجرایی کردن این تصمیم قرار داریم.
باراک اوباما شمار نیروهای زمینی آمریکایی در عراق را به 3100 سرباز افزایش داد و هفته قبل اعلام کرد که این تعداد افزایش خواهد یافت و نیروهای بیشتری در راه هستند. وی اعزام این نیروها را اینگونه توجیه کرد که آنان به هدف آموزش نظامی ارتش عراق برای مقابله با داعش به عراق می روند.
***
فکر نمی کنیم که برای آموزش این نیروها به این تعداد قابل توجه از نیرو و مربی و مشاور نیاز باشد، مگر آنکه ارتش این کشور شامل میلیونها سرباز و افسر باشد؛ پیش بینی ما این است که طرح مشترک آمریکایی عراقی برای دخالت نظامی آمریکا در عراق و سوریه وجود دارد، ولی بهانه آن جنگ با داعش است؛ اما هزینه ای که واشنگتن در انتظار آن است، چیست؟
- بیشتر کارشناسان نظامی آمریکایی اتفاق نظر دارند که حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق و سوریه، با موفقیت بسیار کمی همراه بوده است و چاره ای جز حضور نیروی زمینی وجود ندارد.
- اکثر اعضای ائتلاف از جمله کشورهای عربی مانند عربستان، اردن، امارات، قطر و در کنار آنها ترکیه با اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه مخالفت کردند. حیدر العبادی نخست وزیر عراق هم با حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور مخالفت کرد زیرا وی معتقد است که عراق نیازی به نیروی زمینی خارجی ندارد و ارتش عراق با پشتیبانی داوطلبان مردمی و عشایر می تواند بدون دخالت خارجی، مأموریت خود را به انجام برساند. البته این اظهارات العبادی شاید برای سرپوش گذاشتن بر توافقی است که در جریان سفر سرزده ژنرال دمپسی به بغداد و اعزام شمار بیشتری نیروی زمینی به خاک عراق باشد؛ زیرا این اظهارات العبادی با واقعیتها در تناقض است. چرا که نیروهای زمینی آمریکایی اکنون در عراق هستند و شمار آنان در حال افزایش است و همچنین تفاوتی بین نیروهای زمینی و یا هوایی وجود ندارد، زیرا کمک گرفتن از نیروهای بیگانه آغاز شده است.
مسأله دیگر این است که اوباما گفت در صورت دستیابی داعش به سلاح هسته ای در اعزام نیروی زمینی به منطق لحظه ای تردید نخواهد کرد؛ اما این سلاح هسته ای کجا است که داعش می خواهد بر آن چیره شود؟ در عراق، سوریه و یا ایران؟!!
فقط اسرائیل است که در منطقه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد؛ اما آیا داعش تا این حد فرصت و توان دارد که خودش را به تأسیسات دیمونا و یا زرادخانه های اتمی اسرائیلی برساند و به آنها دست یابد، و چگونه ؟!
***
آمریکا حتما در حال آماده کردن نقشه ای برای کل منطقه است که عنوان آن بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق است؛ البته به بهانه حمایت از منطقه در برابر خطر داعش؛ خبرهایی در چندین کشور عربی منتشر شده است که این نقشه اکنون با اعزام 80 هزار نیرو به عراق است؛ این رقم نیمی از تعداد نیروهایی است که در سال 2003 عراق را اشغال کردند.
شاید هم اعدام یک سرباز سابق ارتش آمریکا (پیتر کاسیگ) که در گروگان داعش بود، تصادفی نباشد. این اعدام مقابل دوربین در منطقه "دابق" صورت گرفت و سخنگوی داعش گفت که وی "اولین صلیبی" است که در این منطقه دفن می شود و داعش در انتظار بقیه سربازان آمریکایی است که آنان را در همانجا دفن کند.
باراک اوباما به یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که این کشور در جنگ با داعش وارد مرحله هجومی می شود، آیا ژنرال دمپسی حامل این طرح هجومی برای همتایان عراقی خود بود؟ و آیا ما در برابر اشغال جدید عراق و شاید سوریه هستیم؟ و آیا آمریکا دوباره اشتباهات خود را تکرار می کند یا اینکه دفعه بعد از آنها درس خواهد گرفت؟
احتمال غرق شدن دوباره آمریکا در باتلاق خونین عراق – سوریه، پس از 3 سال خروج از آن، بسیار بسیار زیاد است، و این اقدام برای خود آمریکا و مردم منطقه پر هزینه خواهد بود؛ این موضوع را هنگام تجاوز سال 2003 گفتیم و اکنون نیز آن را دوباره تکرار می کنیم.. روزها و ماه‌های آینده آبستن مسائل غافلگیر کننده‌ای خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها