العبادی و سیسی رایزنی کردند:

ورود مصر به کارزار حل سیاسی بحران سوریه

ورود مصر به کارزار حل سیاسی بحران سوریه
سه شنبه 23 دی 1393 - 10:21

قاهره (العالم) – کارشناس مصری امور استراتژیک گفت: مصر برای اولین بار قدم در مسیر تلاش برای حل مسالمت جویانه بحران سوریه برداشت و به عنوان میانجی، کانال های سیاسی برای مذاکره با مخالفان غیر مسلح و نظام سوریه گشوده است.

"یسری العزباوی" روز سه شنبه به شبکه خبری العالم گفت: قاهره جدای از "ائتلاف مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس" برای حل بحران سوریه گام برداشته است.
مصر درکنار روسیه خواستار ابقای نظام سوریه
وی ادامه داد: قاهره در ریخته شدن خون مردم سوریه نقش نداشته و در کنار مسکو خواستار ابقای نظام سوریه، یکپارچگی کشور و تغییر مسالمت آمیز در آن است.
رایزنی عراق و مصر برای حل بحران سوریه

این کارشناس مصری امور استراتژیک افزود: در شرایطی که نظام سوریه نتوانسته درگیری نظامی را به نفع خود تمام کند و مخالفان و دولت های دیگر نیز همین وضع را دارند، بغداد و قاهره در صدد رایزنی برای رسیدن به دیدگاه مشترک در خصوص حل بحران سوریه برآمده اند.
العزباوی خاطرنشان کرد: برای هر دو طرف در سوریه بهتر است به راه حلی مشترک دست یابند و دور میز مذاکره بنشینند و به منازعه میان یکدیگر پایان دهند.
اهمیت سفر العبادی به مصر

وی خاطر نشان کرد، مصر فقط قصد کمک به سوریه را ندارد بلکه می خواهد به عراق نیز کمک کند و به همین دلیل سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به مصر از اهمیت برخوردار است.
العزباوی یاد آور شد: طرح مصر ارایه پیشنهادی است تا مورد رضایت تمام طرف های درگیر باشد و یکپارچگی کشور سوریه حفظ شود.
العزباوی افزود: نخست وزیر عراق در جریان گفت و گو هایش با مقام های مصر چهار مساله را مطرح کرد که اولین آن همکاری بغداد قاهره برای مقابله با تروریسم سیاه است که بخشی از سرزمین های عربی را اشغال کرده است.
این کارشناس مصری گفت: مساله دوم، همکاری اقتصادی، تقویت روابط دو جانبه و ایجاد مجدد فضای باز میان عراق و مصر است، همچنین مساله دیگر بحران سوریه بود که العبادی از عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، خواست تا نقشی فعال در زمینه حل مسالمت آمیز بحران سوریه به منظور حفظ یکپارچگی آن ایفا کند به ویژه که مصر دیدگاهی متفاوت با عربستان نسبت به رویدادهای سوریه دارد.
العزباوی خاطرنشان کرد، قاهره همچنان متمسک به تغییر مسالمت آمیز نظام سوریه و حفظ یکپارپگی ارضی آن حتی در سایه استمرار نظام فعلی است.
همکاری حوزه عملیه نجف با دانشگاه الازهر
این کارشناس مصری امور استراتژیک گفت: موضوع مهم دیگر همکاری حوزه علمیه نجف اشرف با دانشگاه الازهر به منظور نشان دادن وجه تسامح دین اسلام و نقش بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه های تهران با قاهره و دیگر کشورهای عربی است.

العزباوی با اشاره به نقش آمریکا در بحران منطقه گفت: واشنگتن می خواهد به نام "ائتلاف بین المللی" از عراق که هزینه زیادی بابت اوضاع سوریه و تروریسم در آن پرداخت، بهره برداری کند.
وی افزود: کشورهای منطقه مثل یک کشتی هستند که اگر غرق شود، همه غرق می شوند چون دشمن همه یکی است. سران مصر نیز معتقدند آمریکا فقط خواستار حفظ منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها