تشکیل کمیته تحقیق درباره جنایتهای جنگی در فلسطین

شنبه 27 دی 1393 - 22:53

رام الله، العالم ـ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح تاکید کرد که دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی با تشکیل کمیته تحقیق در فلسطین، به تحقیقات کاملی درباره جنایات جنگی و ضد انسانی اسراییل در خاک فلسطین بویژه در غزه دست خواهد زد.

نبیل شعث عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و کمیسر روابط بین المللی در گفتگو با شبکه خبری العالم با بیان اینکه این  یک اقدام عملی برای بازخواست سران اسراییل به سبب جنایت های آنها در غزه است، افزود : این علاوه بر جنایت هایی مانند  شهرکسازی ، اشغال خاک و آبهای فلسطینی است که باید شکایت دیگری ویژه آنها طراحی شود .

وی تاکید کرد :  شهرکسازی و تغییر بافت جمعیتی هر منطقه اشغالی به موجب قانون دادگاه کیفری بین المللی خود جنایت جنگی به شمار می آید.

شعث با اشاره به موضع واشنگتن که از اقدام تشکیلات خودگردان در رجوع به دادگاه خشمگین است، گفت : آمریکا عضوی این دادگاه نیست. امریکا و نیز اسراییل پیمان رم را که بر اساس آن دادگاه کیفری تشکیل شده است، امضا نکردند. از این رو آنها رجوع به دادگاه را دور زدن نقش امریکا می دانند و البته قصد ما همین است.

وی افزود : پس از 20 سال نقش امریکا در به اصطلاح روند سازش، این امر فقط منجر به سرقت بیشتر خاک فلسطین و آبهای آنها و تخریب غزه هر دو یا سه سال شده است. الان دیگر چاره ای نمانده جز اینکه این نقش آمریکا را رها کنیم و به قانون بین المللی و دادگاه کیفری رجوع کنیم و از آن بخواهیم تا قانون بین المللی را در قبال اشغالگر اسراییلی اجرایی کند.

شعث گفت: دادگاه کیفری بین المللی کاملا جدی است و اگر اسراییل همانطور که می گوید می خواهد با شکایت علیه فلسطینیها در این دادگاه، واکنش نشان دهد، باید ابتدا پیمان رم را امضا کند زیرا اسراییل و امریکا این پیمان را امضا نکردند  و به خوبی می دانند طرفی که دست به جنایات جنگی و ضد انسانی زده است، اسراییل است.

عضو کمیته مرکزی جنبش فتح درباره بازگشت تشکیلات خودگردان به میز مذاکرات سازش با اسراییل تاکید کرد : به اینگونه مذاکرات بازنخواهیم گشت. ما به شورای امنیت رجوع کردیم تا شرطهای مذاکره را که در طول بیست سال گذشته برقرار بوده است، تغییر دهیم .

وی خاطرنشان کرد : این بدان معناست که نقش یک جانبه امریکا به پایان برسد و همانند کمیته ای که با ایران مذاکره می کند یا کمیته ای که درباره یوگسلاوی تحت نظارت بین المللی مذاکره کرده است، یک کمیته تحت نظارت بین المللی با یک تاریخ مشخص برای پایان اشغالگری و یک قطعنامه بین المللی برای توقف شهرکسازی تشکیل شود؛ از این رو دوستان ما باید در این خصوص به ما یاری رسانند.
t-17-14:30      

پربیننده ترین خبرها