کودتا در واپسین لحظه های حیات ملک عبدالله

کودتا در واپسین لحظه های حیات ملک عبدالله
شنبه 4 بهمن 1393 - 22:05

العالم - نویسنده معروف انگلیسی از بروز کودتا در قصر پادشاهی عربستان در ساعت های پایانی زندگی ملک عبدالله خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، "دیوید هرست" در گزارشی در نشریه "هافنگتن پست" آمریکا نوشت: آنچه که در آخرین ساعات زندگی ملک عبدالله در قصر پادشاهی رخ داد یک کودتای تمام عیار بود چرا که با تعیین "محمد بن نایف" به عنوان جانشین ولیعهد، "متعب" پسر بزرگ عبدالله از گردونه قدرت خارج شد.

هرست افزود: در این کودتا شخصیت معروف به "مرد توطئه های خارجی قصر" یعنی "خالد التویجری" رئیس دیوان پادشاهی نیز از دور خارج شد و عدم حضور"عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر در مراسم تشییع جنازه ملک عبدالله نیز از تغییر یافتن فضای عمومی عربستان در باره مصر حکایت می کند.

نویسنده انگلیسی جایگزین کردن محمد بن نایف به جای متعب به عنوان جانشین ولیعهد را نتیجه توافق با سدیری ها می داند. سدیری ها فرزندان ملک عبدالعزیز بنیانگذار آل سعود از همسرش به نام "حصه آل سدیری" هستند.

سدیری ها که از ثروت و قدرت سیاسی زیادی برخوردارند توسط ملک عبدالله به حاشیه رانده شدند، اما با بازگشت دوباره به درون قصر آل سعود در آن کودتا به راه انداختند.

هرست معتقد است: ملک سلمان برای ناکام گذاشتن طرح ملک عبدلله به سرعت وارد عمل شد، اما ترجیح داد معاون خود یعنی "مقرن بن عبدالعزیز" را تعویض نکند تا شاید در آینده با او به توافق برسد.

وی می افزاید: ملک سلمان محمد بن نایف را به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد در حالی که ملک عبدالله در زمان حیات خود تلاش می کرد که فرزندش متعب این مقام را در اختیار داشته باشد.

گزارش نشریه هافینگتون پست خاطرنشان می کند: منصوب شدن محمد فرزند ملک سلمان به عنوان دبیرکل دیوان پادشاهی مهمتر از تعیین او به عنوان وزیر دفاع است و همه این تغییرات تا پیش از مراسم تدفین ملک عبدالله انجام شده است.

نویسنده گزارش افزود: خالد التویجری بازیگر اصلی توطئه های خارجی بود و طرحهایی مانند ضربه زدن به انقلاب مصر و اعزام نیرو برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین و حمایت مالی از داعش در سوریه از توطئه های او است که دوشادوش همپیمان سابق خود "بندر بن سلطان" به اجرای آنها پرداخت.

دیوید هرست نوشت: عدم حضور سیسی در مراسم تدفین ملک عبدالله با بهانه نامساعد بودن شرایط جوی نمی تواند دلیلی جز این داشته باشد که او تغییر مواضع کاخ نشینان آل سعود را نسبت به خویش حس کرده است.

در بخش دیگری از مطلب نشریه آمریکایی آمده است: دو تن از مشاوران ملک سلمان تلاش هایی برای برقراری تماس با شخصیتهای برجسته مخالف عضو جریان لیبرال مصر آغاز کرده اند. هر چند هیچیک از آنها عضو اخوان المسلمین نیستند اما با این گروه ارتباط دارند.

وی هدف از این تماس ها را در پیش گرفتن شیوه مسالمت آمیزتر و یا مقدمه چینی برای طرحی که ملک سلمان برای آینده در سر دارد، ارزیابی کرد.

پربیننده ترین خبرها