اکونومیست:

الجزیره و العربیه مجریان سیاست قطر و عربستان

الجزیره و العربیه مجریان سیاست قطر و عربستان
جمعه 24 بهمن 1393 - 21:07

هفته نامه معتبر اکونومیست در گزارشی به بررسی خط مشی و سیاست رسانه های تصویری جهان عرب پرداخت و نوشت که شبکه تلویزیونی الجزیره قطر بی طرفی خود را از دست داده است و شبکه تلویزیونی العربیه نیز در مسیر سیاست عربستان گام برمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هفته نامه اکونومیست با توجه به اینکه مقامات بحرینی چند روز پیش دفتر شبکه تلویزیونی "العرب" را فقط ساعاتی پس از پخش گفت وگو با یکی از چهره های مخالف بحرینی بستند، گزارش مفصلی از وضعیت کنونی رسانه های جهان عرب منتشر کرد.

هفته نامه اکونومیست در شماره اخیر خود به وضعیت شبکه تلویزیونی الجزیره پرداخت و نوشت که شبکه الجزیره قطر در زمان آغاز بکار در سال 1996 میلادی یک انقلاب رسانه ای ایجاد کرد و دهها میلیون نفر را به سبب برنامه "تاک شو" به سمت خود جذب کرد؛ اما در سال 2011 بی طرفی خود را کنار گذاشت و موضعی جانبدارانه اتخاذ کرد و بویژه در بحران سوریه با حمایت از معارضان و گروههای وابسته به آن که اخیرا آشکار گشت برخی از این گروهها تحت حمایت دولت قطر هستند، به طرفی در این بحران تبدیل شد. همچنین یکی از انتقادها به شبکه الجزیره نادیده گرفتن انقلاب بحرین در میان دیگر انقلاب های منطقه است.

این هفته نامه در اشاره به موضع جانبدارانه شبکه های تلویزیونی الجزیره و العربیه در تحولات منطقه افزود: بارزترین انتقادات به شبکه الجزیره حمایت از گروه اخوان المسلمین است؛ جنبشی که تحت حمایت قطر است. این وضعیت نزدیکی الجزیره به سیاست خارجی قطر را نمایان ساخت و این در حالی است که شبکه تلویزیونی العربیه خط مشی خصمانه درقبال گروه اخوان المسلمین را در دستور کار خود قرار داد و با اینکار در مسیر خط مشی عربستان و سیاست های آن گام بر داشت.

به نوشته القدس العربی، گزارش هفته نامه اکونومیست درخصوص نوع رویکرد و خط مشی شبکه های تلویزیونی عربی رسمی و خصوصی در عربستان، قطر، مصر و لبنان ناامید کننده بود به گونه ای که یک استاد دانشگاهی مصری نیز تاکید کرد؛ رسانه های عرب و بویژه در مصر در بدترین وضعیت بسر می برند.

پربیننده ترین خبرها