بلند پروازی های قطر همچنان قربانی می گیرد

بلند پروازی های قطر همچنان قربانی می گیرد
چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 12:38

العالم - شرایط سخت کار برای کارگران خارجی در قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی 2022 همچنان قربانی می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، رعایت نشدن حق و حقوق کارگران خارجی که دردهها پروژه بزرگ مربوط جام جهانی 2022 قطر مشغول کار هستند در سالهای اخیر به یکی از موضوع های مورد مناقشه سازمان های بین المللی با مقام های دوحه تبدیل شده است.

در جدیدترین مورد از قربانی شدن کارگران پروژه های جام جهانی، یک کارگر نپالی جان خود را هنگام کار در قطر از دست داد.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت : انتقال جسد " کیشان داس " شهروند 38 ساله نپالی که برای تامین معیشت خانواده ده نفره اش مجبور شد به قطر برود ، به روستایی در جنوب نپال ، موجب غم و اندوه همه اهالی روستا و تحمیل دردی غیرقابل بر آنان شد.

کیشان پس از نومیدی وی از فروش تنها قطعه زمینی که داشت، هشت ماه قبل ناچار شد به قطر سفر کند.

این وصف حال بسیاری از مردم نپال است که یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می رود که روزانه حدود هزار و 500 نفر از آنجا برای یافتن کار کشورشان را ترک می کنند.

دولت قطر در پاسخ به سوالات CNN در بیانیه ای مکتوب اعلام کرده است که با اکثر کارگران خارجی در قطر به شکل خوب برخورد می شود؛ ولی درعین حال " اقلیت " ی وجود دارد که این وضعیت شامل حال آنان نمی شود و همین مساله، باعث شده است که دولت به ادامه اصلاحات و اجرای قوانین کار اقدام کند.

دولت قطر در بیانیه خود اعلام کرد حدود 400 کارگر از هند ، نپال سالانه جان خود را در قطر از دست می دهند ، این درحالیست که در ساخت تاسیسات مربوط به جام جهانی در کشورهای دیگر ، هیچ مورد مرگ رخ نداده است.

از طرفی مسئولان نپالی آماری درخصوص فوت شهروندان این کشور در ساخت تاسیسات مربوط به جام جهانی در قطر ندارند و خواستار تحقیقات بیشتر شده اند.

نیروی انسانی تنها چیزی است که نپال صادر می کند و پولی که برای خانواده های کارگران نپالی فرستاده می شود ، حدود 25 درصد از تولید ناخالص ملی دراین کشور است.

بیشتر مردم نپال بی سواد و فاقد مهارت های خاص هستند و از حق و حقوق خود آگاه نیستند و همین مساله باعث شده است که به آسانی مورد بهره برداری قرار گیرند.

بیسنو ، برادر کیشان می گوید که این زندان است و آن ها راه دیگری ندارند.

بیسنو در قطر و در ایجاد زیرساختارهای جام جهانی 2022 کار کرده است و مرگ کیشان همچنان برای او یک معماست اما طبق اطلاعات رسمی ، نیمی از افراد با تابوت به کشورشان بازمی گردند، که برخی از سکته قلبی و تعدادی در جریان حوادث کاری یا خودکشی جان خود را از دست می دهند.

مسئولان نپالی گفته اند که ده درصد از کارگران نپالی در قطر و اغلب از سوی کارگزاران نپالی ، مورد سوء استفاده و بهره برداری قرار می گیرند و درنتیجه سرزنش ها صرفاً متوجه قطر نیست.

اما میزبانی قطر برای مسابقات جام جهانی فوتبال 2022 که نپالی ها آنرا آرزوی دست یافتنی می دانند ، اکنون به صحرای مرگ تبدیل شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها