اشک‌های "هیثم المالح" در شرم الشیخ راه به جایی نبرد

اشک‌های
شنبه 23 اسفند 1393 - 10:53

اشک‌های "هیثم المالح" عضو گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه نیز باعث نشد که کرسی این کشور در اجلاس اقتصادی شرم الشیخ مصر، به این ائتلاف واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه اینترنتی "رای الیوم" در گزارشی تأکید کرد: اشک‌های هیثم المالح عضو ائتلاف و از مخالفان خارج نشین نظام سوریه نیز شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب را متقاعد نکرد که کرسی سوریه را به این ائتلاف بدهند تا به زعم خود جای نظام سوریه نماینده مردم سوریه در اتحادیه عربی باشد که عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد و کرسی آن را خالی نگه داشت.
البته بر اساس اظهارات یک منبع نزدیک به برگزارکنندگان اجلاس سران عرب، یکی از وزیران شرکت کننده تأکید کرده است که، پیش بینی می شد تلاش‌های المالح و ائتلاف با شکست روبرو شود زیرا به سادگی باید گفت که ائتلاف هیچ کاری نکرده است که صلاحیت آن را داشته باشد تا کرسی کشور سوریه را اشغال کند.
اما مسئله به این سادگی هم نبود زیرا معادلات نظامی و سیاسی تغییر کرده است. وقتی که نظام سوریه از طرف آمریکا و نیروهای منطقه ای و بین المللی محاصره شده و تهدید می شد که به اعتقاد آنها، روزهای اندکی از حیات آن نمانده بود و شمارش معکوس آغاز شده بود، ائتلاف نتوانست کرسی کشور سوریه بدست آورد؛ پس حالا چگونه می خواست این کرسی را بدست آورد؛ آنهم اکنون که نظام سوریه درحال ایجاد پل‌های تماس با برخی از همان قدرت‌هایی است که آن را محاصره کرده بودند؟
حتی برخی از کشورهای عربی نیز تمایل خود را برای از سرگیری روابط با دولت سوریه دیگر پنهان نمی کنند. به گفته برخی منابع شرکت کننده در نشست های مقدماتی اجلاس سران عرب، برخی کشورهای عربی تهدید کردند که در صورت اعطای کرسی کشور سوریه به ائتلاف، این اجلاس را تحریم می کنند. برخی از اعضای ائتلاف همین مطلب را به نقل از کشورهایی که اعطای کرسی به ائتلاف را تایید می کنند، نقل کردند. نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب نیز به ائتلاف گفت: چند کشور عربی (مصر، عراق، لبنان و الجزائر) تهدید کرده اند که اگر کرسی کشور سوریه به ائتلاف سپرده شود، اجلاس سران را تحریم خواهند کرد.
البته هیثم المالح رئیس کمیته حقوقی ائتلاف مخالفان سوریه نیز با وجود تلاش‌هایش برای مقاعد کردن شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب، از در آشتی با واقعیت موجود بر آمد و بخشی از مسئولیت این شکست را به گردن این ائتلاف انداخت و گفت: به رسمیت شناختن ائتلاف از طرف سازمان ملل و اتحادیه عرب سیاسی بوده است و نه حقوقی. ائتلاف و قبل از آن شورای ملی کار خود را در فعالیت سیاسی محدود کرد؛ بدون اینکه به کارهای اداری بپردازد.
وی افزود: ائتلاف بخشی از مسئولیت را به علت به رسمیت شناخته نشدن حقوقی خود برعهده دارد زیرا به شخصیت های خبره و کاردان تکیه نکرد.
المالح در جریان سخنرانی خود در نشست شورای وزیران اتحادیه عرب که روز دوشنبه در شهر قاهره پایان یافت، درحالیکه اشک می ریخت؛ خواستار واگذاری کرسی کشور سوریه در اتحادیه عرب به ائتلاف و سلب مشروعیت کامل از نظام سوریه شد.

پربیننده ترین خبرها