تلاش عربستان برای تقویت روابط با ترکیه و قطر

تلاش عربستان برای تقویت روابط با ترکیه و قطر
يکشنبه 24 اسفند 1393 - 15:02

در یک سند راهبردی، پیش بینی شده است که با آغاز پادشاهی "سلمان بن عبدالعزیز" عربستان، به سمت محورترکیه - قطر گرایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گروهی از کارشناسان تحلیل عمیقی را ارائه کرده اند که زمینه را برای تغییرات بسیار ناچیز در عربستان طی چند هفته آینده فراهم می کند اما این کشور درعین حال تلاش می کند که تا حد امکان روابط تاثیرگذار وعمیق خود را با ترکیه و قطر حفظ کند.

به نوشته روزنامه " رأی الیوم " بر اساس این سند ریاض درصدد تعیین استراتژی خود در سایه توافق هسته ای احتمالی ایران و دولت آمریکا است.

داشتن ارتباط عمیق با ترکیه و قطر همچنان برای ملک سلمان بن عبدالعزیز یک راه کار به شمار می رود.

این سند راهبردی که در چارچوب مناقشه های غیرعلنی میان دیپلمات های غربی و اردنی تهیه شده است، نشان می دهد که سیاست عربستان در قبال اخوان المسلمین و جنبش حماس از شدت کمتری برخوردار است و درحدی نیست که چارچوب قانونی مبنی بر دسته بندی اخوان المسملین در فهرست گروه های تروریستی از نظر عربستان را تغییر دهد.

به نظر می رسد که شورای امنیت ملی عربستان برنامه عملیاتی را که قبلاً برای نظارت و مصادره هر نوع اموال متعلق به افراد گروه اخوان المسلمین تصویب شده بود، متوقف کرده است.

توقف این برنامه به ویژه در پوشش موسسه امنیتی سعودی با آرامی و بدون جار و جنجال صورت گرفت؛ و بدون اعلام سیاست های جدید در زمینه پرونده اخوان المسلمین صورت گرفت و در همین راستا تحریک علیه گروه اخوان المسلمین در رسانه های عربی و بین المللی که از سوی عربستان حمایت مالی می شود ، متوقف شده است.

پربیننده ترین خبرها