واکنش بین المللی به فریبکاری ناشیانه پادشاه بحرین

واکنش بین المللی به فریبکاری ناشیانه پادشاه بحرین
چهارشنبه 26 فروردين 1394 - 15:08

سخنان فریبکارانه پادشاه بحرین در خصوص حمایت از وحدت ملی در این کشور، واکنش های بین المللی و داخلی را برانگیخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "مراه البحرین" نوشت: حمد بن عیسی آل خلیفه 4سال پس از صدور گزارش کمیته حقیقت یاب شریف بسیونی، همچنان خود را مدافع وحدت ملی در کشورش معرفی می کند. این درحالی است که با وجود متهم شدن مسؤولان بحرینی در سرکوب شیعیان و اعمال تبعیضها در گزارش کمیته شریف بسیونی، هنوز دولت بحرین توصیه های این کمیته را اجرا نکرده است.

حمد که هنوز از این گزارش رهایی نیافته و توصیه های آن را به هیچ انگاشته، به اصطلاح دستور آغاز برنامه آشتی ملی فراگیر را صادر کرده، آشتی ملی که کشورهای مختلف جهان خواستار آن هستند.
پادشاه بحرین (روز دوشنبه 6 اوریل 2015 ) در نشست دولت که ریاستش را بر عهده داشت گفت: بحرین به همه ادیان و مذاهب احترام می گذارد و کشورش در آزادی انجام مراسم و پذیرفتن نظر مخالفان به وی اقتدا کرده و هرگروهی که به دنبال اقدامات طایفه ای و مذهب گرایی است ،هرگز پیروز نخواهد داشت.

"برایان دالی" رییس سازمان دیده بان حقوق بشر در توضیح سخنان پادشاه بحرین در گفت وگو با مراه البحرین خاطرنشان کرد: این سخن که تو ( شاه بحرین) با اقدامات طایفه ای  مخالفی بسیار سنگین است اما چیزی که فعلا برای ما اهمیت دارد اثبات این نکته است.

گفتنی است یکی از مشاوران دربار سلطنتی موسوم به صلاح البندر که انگلیسی و اصلیت سودانی دارد، در سال 2006 از طرح کامل دیوان سلطنتی به منظور پایمال کردن شیعیان از طریق اعطای تابعیت به سنی های خارجی و محرومیت شیعیان از اشتغال و به کارگیری در هیاتهای علمی و محاصره تجاری آنان خبر داد.
"یوسف المحافظه " معاون رییس حقوق بشر بحرین ( که هم اکنون پناهنده آلمان است) توضیح می دهد که دربار سلطنتی مستقیم در تهیه گزارش البندر دست دارد.
وی با اشاره به پست های رده بالای دولت اعم از تعیین مدیران ، وکلای مدافع ، وزرا، قضات و اعضای دادستانی کل گفت: دولت افزون بر تعیین افراد برای پستهای مختلف، آشکارا علیه شیعیان تبعیض قایل می شود.
المحافظه افزود: شیعیان حتی حضور یک درصدی نیز در ارتش ندارند و شاه بحرین خود فرمانده عالی این نهاد نظامی است و از نظر قانونی نیز وی مسوول تخریب مساجد شیعه و نبش قبورآنان است و نمی توان باور کرد کسی که دست به چنین اقدامات تکفیری می زند در صدد مبارزه با مسائل طایفه ای است.
رژیم بحرین دستکم 13 روحانی شیعه را بازداشت کرده و برخی از آنان مانند شیخ محمد حبیب المقداد که مقامات آل خلیفه وی را به تلاش برای براندازی دولت متهم کردند، به بیش از 90 سال محکوم کرده است.
گفتنی است پس از چهار سال از اقدام ارتش بحرین مبنی بر تخریب 38 مسجد شیعیان و علیرغم اعتراف مقامات بحرین به این جرم، تاکنون هیچ یک از آنان عذرخواهی نکرده اند بلکه در اقدامی فریبکارانه و خطرناک در بیانات خود به جای واژه مسجد از عبادتگاه استفاده کردند.

"مارک اوین جونز" نویسنده انگلیسی کارشناس مسایل بحرین و دانشجوی دکتری،  با ابراز بیزاری و خشم از اظهارات شاه عربستان گفت: اعتماد کردن به اظهارات پادشاهی که در چهار سال گذشته کارنامه بدی به جا گذاشته و باور کردن ادعای وی مبنی بر جنگ با اقدامات طایفه ای امری بسیار دشوار است.
وی افزود: پادشاه بحرین رییس دولتی است که نسبت به تخریب مراکز مذهبی شیعیان، هیچ واکنشی نشان نداد در حالی که رسانه های داخلی نیز به اقدامات طایفه ای دامن زده و آن را تشویق کرده و به شایعاتی مبنی برحمایت ایرانیان از مخالفان دامن زدند، به نظر می رسد حمد بن عیسی آل خلیفه (پادشاه بحرین)  فقط در حکم رییس جمهوری ظاهری برای دولتی است که در صدد برافروختن شعله طایفه گری است.
"هاینر بیلفالدت " مسوول آزادی های دینی سازمان ملل نیز گفت: این عبارتهای انشایی که پادشاه بحرین به کارمی برد نمی تواند واقعیت ها و دید دنیا به بحرین را به عنوان کسی که اقدامات خطرناکی در زمینه نقض آزادی های دینی انجام داده است،عوض کند.
بیلفالدت دو روز پیش از اظهارات پادشاه بحرین افزوده بود: بسیاری از فعالان شیعه بازداشت و برخی به خاطر نقض حقوقشان کشور را ترک کرده اند.
وی ازتلاش خود برای بررسی موضوع تبعیض به ویژه ضد شیعیان بحرین سخن گفت.
بیلفالدت گفت: تمایل دارم دولت بحرین از من برای سفر به بحرین دعوت کند، معتقدم این موضوع جدی است اما برای شناخت جزییات بیشتر دوست دارم به بحرین بروم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها