تکمیل "کودتا" با موج دوم تغییرات در عربستان

تکمیل
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 - 13:39

پادشاه عربستان سعودی با موج دوم تغییرات گسترده سیاسی و امنیتی در هرم بالای قدرت، کودتای خود را تکمیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه لبنانی "السفیر" روز چهارشنبه در گزارشی درباره تغییرات جدید در عربستان سعودی نوشت:

سلمان بن عبدالعزیز سه ماه بعد از رسیدن به قدرت در عربستان، برادر ناتنی خود شاهزاده "مقرن بن عبدالعزیز" را از ولیعهدی برکنار، و "محمد بن نایف" اولین نوه موسس عربستان سعودی را به جای وی تعیین کرد.

او همچنین "محمد بن سلمان" فرزندش را جانشین ولیعهد کرد.

"عادل الجبیر" سفیر سعودی در واشنگتن نیز به جای "سعود الفیصل" وزیر خارجه شد.

این عزل و نصب ها درحالی صورت می گیرد که عربستان همچنان به جنگ علیه یمن ادامه می دهد.

این نکته را باید یادآور شد که محمد بن سلمان فرمانده جنگ علیه یمن و الجبیر تریبون دیپلماتیک و رسانه‌ای این جنگ به شمار می‌رود.

پادشاه عربستان مقرن بن عبدالعزیز را به عنوان مشاور خود با رتبه وزیر و محمد بن نایف را به عنوان جانشین ولیعهد، معاون رئیس هیئت وزیران و وزیر کشور و رئیس شورای امور سیاسی و امنیتی تعیین کرد.
ملک سلمان با اینکار هیئت بیعت را که مسئول معرفی ولیعهد و بیعت با او بود دور زد و با برکنار کردن مقرن از سمتش و مستثنی کردن متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز رئیس گارد ملی از هرگونه نقشی در ساختار نظام جدید؛ کودتای خود علیه میرات برادرش ملک عبدالله را تکمیل کرد.

با این کار، پادشاهی و ولیعهدی به طور کامل در قبضه خاندان سدیری از فرزندان عبدالعزیز قرار گرفت. پادشاه عربستان علاوه بر این در سایر پست‌ها و مناصب دولتی و نظامی نیز دست به تغییرات گسترده‌ای زد.

پادشاه عربستان دستور داده است که بیعت با محمد بن نایف و محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد و جانشین ولیعهد بعد از نماز عشای امروز (چهارشنبه) انجام شود.

پربیننده ترین خبرها