دولت عراق: با کمک‌های مشروط آمریکا مخالفیم

دولت عراق: با کمک‌های مشروط آمریکا مخالفیم
پنج‌شنبه 10 ارديبهشت 1394 - 17:47

دفتر نخست وزیری عراق، علت مخالفت با طرح کنگره آمریکا درباره کردها و سنی ها را مسالۀ "مشروط کردن" کمک های نظامی به عراق اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سعد الحدیثی" سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق روز پنجشنبه اعلام کرد: طرح ارائه شده در کنگره آمریکا، گام های متعددی تا قانون شدن نیاز دارد و این طور نیست که حتما تصویب شود.

وی افزود: اعتراض دولت عراق به این طرح، از بابت تعیین پیش شرط برای کمک های نظامی است که آمریکا به عراق می دهد.
الحدیثی در گفت وگو با شبکه السومریه تاکید کرد: مسئول سیاست خارجی آمریکا، دولت این کشور است و موضع گیری دولت آمریکا با موضع گیری دولت عراق همنوا است. در هر صورت، عراق، با طرح کنگره به صورتی که در حال حاضر مطرح شده است، مخالف است زیرا این طرح، حاکمیت عراق را خدشه دار کرده و به دودستگی دامن خواهد زد. به همین سبب دولت عراق خواهان تصویب نشدن این طرح است، زیرا جز پیچیده تر کردن مشکلات نتیجه ای ندارد.
سخنگوی دولت عراق خاطرنشان کرد: دولت عراق، با مسلح کردن واحدهای نظامیِ وابسته به نیروهای مسلح، بسیج مردمی و پیشمرگه موافق است زیرا این نیروها، بخشی از تشکیلات امنیتی کشور هستند. در حال حاضر نیز با وجود استثنایی بودنِ شرایط و کمبود گسترده در سلاح و مهمات، دولت عراق تلاش می کند از این تشکیلات حمایت و پشتیبانی کند.
الحدیثی تصریح کرد: هرگونه کمکی که به عراق شود، چه در سابق، چه حال حاضر و چه در آینده، از طریق کانال های دولت فدرال بوده است و به همین صورت خواهد ماند؛ حتی اگر برای پشتیبانی از مبارزانی باشد که در کنار نیروهای مسلح می جنگند.
"استوارت جونز" سفیر آمریکا در عراق، روز پنج شنبه تاکید کرد که طرح کنگره در زمینه کردها و سنی ها، در مراحل اولیه است و آمریکا، نگرانی عراق را درک می کند، به همین سبب وی با اعضای کنگره دیدار و این موضوع را بررسی خواهد کرد.
دولت عراق، چهارشنبه شب، اعلام کرد با طرح کنگره آمریکا برای دولت شمردنِ کردها و سنی های عراق مخالف است و آن را موجب گسترش دودستگی می داند و خودداری از تصویب آن را خواستار شد.
کنگره آمریکا در اقدامی مداخله جویانه قصد دارد با بررسی این طرح، امکان کمک مستقیم نظامی به کردها و سنی های عراق را به عنوان دو طرف مستقل در این کشور بررسی کند.

26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها