اعلان جنگ قبایل مسلح سینا به داعش و سکوت ارتش

اعلان جنگ قبایل مسلح سینا به داعش و سکوت ارتش
شنبه 12 ارديبهشت 1394 - 08:26

قاهره (العالم)- پس از اعلام جنگ یکی از بزرگ ترین قبایل مصر علیه داعش در استان سینا (تحت سیطره داعش) سایر قبایل مصری نیز به نیروهای خود آماده باش دادند.

خبرنگار شبکه العالم از قاهره گزارش داد، در پی کشته شدن یکی از چهره های شاخص قبیله الطرابین به دست تروریست های داعش و به بهانه همکاری با ارتش، این قبیله اعلام کرد که با استان سینا وارد نبرد مسلحانه خواهد شد.
این اقدام قبیله الطرابین، سایر قبایل را نیز بر آن داشت تا نیروهای خود را برای مبارزه با تروریست ها به حال آماده باش در آورند.
"یسری العزباوی" کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام، در گفت و گو با خبرنگار العالم اظهار داشت: اوضاع بحرانی امنیتی در سینا تاثیر منفی بر قبایل این منطقه داشته زیرا تروریست ها اقدامات امنیتی و مقررات منع رفت و آمد را بر آنان تحمیل کرده اند.
وی افزود: از سوی دیگر تروریست ها اهالی سینا را به همکاری با ارتش و دستگاه اطلاعاتی مصر متهم می کنند.
ارتش مصر هنوز موضع روشنی در برابر این اقدام قبایل اتخاذ نکرده اما در طول تاریخ سابقه نداشته که دولت مصر برای مبارزه با تروریسم داخلی از گروه های مسلح استفاده کند از این رو برخی درباره خطرناک بودن این تحرکات هشدار می دهند زیرا ممکن است به یک مبارزه قبیله ای طولانی مدت تبدیل شود.
"منتصر الزیات" وکیل گروه های اسلامی در مصر، در گفت و گو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، وقتی قبایل مسلح می شوند و حاضرند فرزندان خود را قربانی کنند این به معنای عمیق شدن مفهوم جنگ داخلی است.
"سفیر نور" کارشناس نظامی مصری، نیز گفت: نیروهای مسلح مصری از امکانات بسیار خوبی در منطقه سینا برخوردارند که به آنها امکان می دهد از طریق نیروهای دریایی، هوایی، زمینی و یگان ویژه خود در آن منطقه به عملیات علیه داعش مبادرت کنند.
در برهه کنونی و پس از آن که "عبدالفتاح سیسی" رییس جمهور مصر حالت آماده باش در شمال سینا را به مدت سه ماه تمدید کرد، نیروهای مسلح مصری تعدادی از اماکن متعلق به گروه های تروریستی در مناطق جنوب الشیخ زوید، رفح و العریش را هدف قرار داده و صدها تروریست را دستگیر کرده اند.
همکاری اهالی سینا با ارتش مصر و قرار دادن اطلاعات مربوط به مخفیگاه های تروریست ها نیز در این فرایند موثر بود اما اعلان جنگ قبایل علیه تروریست ها اگرچه نشانگر احساس مسوولیت آنها در قبال کشورشان است، اما به همان میزان می تواند خطرناک نیز باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها