قرائت سخنگوی کاخ سفید از رفتار شاه سعودی

قرائت سخنگوی کاخ سفید از رفتار شاه سعودی
سه شنبه 22 ارديبهشت 1394 - 10:06

العالم - کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان سعودی گفت وگو کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این گفت وگو پس از اعلام مسوولان عربستانی در خصوص خودداری شاه سعودی از حضور در نشست کمپ دیوید، صورت گرفته است.

سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و آمریکا این هفته در منطقه کمپ دیوید ایالت مریلند آمریکا گردهم خواهند آمد.

خبرگزاری فرانسه  به نقل از " بن رودس " مشاور رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اوباما و ملک سلمان درباره نشست کمپ دیوید گفت وگو کردند و مشارکت نکردن ملک سلمان در این نشست تأثیر چندانی در نتایج آن نخواهد گذاشت.ج

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: خبر امتناع مشارکت ملک سلمان در نشست کمپ دیوید برای دادن پیامی خاص به آمریکا صحت ندارد. 

ارنست گفت: اگر هدف ملک سلمان از شرکت نکردن در نشست کمپ دیوید دادن پیامی خاص به آمریکا باشد، این پیام هنوز به ما نرسیده است.

خبرگزاری عربستان (واس) نیز اعلام کرد که ملک سلمان و اوباما در گفت وگوی تلفنی ابراز امیدواری کردند که نشست کمپ دیوید نتایج مثبتی داشته باشد و باعث افزایش روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا شود.

واس افزود: ملک سلمان و اوباما که به احتمال زیاد به زودی برای بررسی مسایلی مهم دیدار خواهند کرد، امیدوارند که مذاکرات 1 + 5 و ایران مانع دست یابی تهران به سلاح هسته ای شود. 

خبرگزاری عربستان خاطرنشان کرد، اوباما در این گفت وگوی تلفنی اعلام کرد که آمریکا از عربستان در برابر هر گونه تجاوز خارجی حمایت و دفاع خواهد کرد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه اعلام کرد که مشارکت نکردن ملک سلمان در نشست کمپ دیوید به معنای وجود اختلاف بین ریاض و واشنگتن نیست.

الجبیر در کنفرانسی خبری در سفارت عربستان در واشنگتن گفت: مشارکت نکردن ملک سلمان در نشست آتی کمپ دیوید نباید به هیچ وجه به معنای وجود اختلاف بین عربستان و آمریکا تلقی شود.

مسوولان آمریکایی تا اواخر روز جمعه گذشته اعلام می کردند که ملک سلمان دعوت دیدار با اوباما را پذیرفته است و روز چهارشنبه این هفته، پیش از برگزاری نشست کمپ دیوید با اوباما در کاخ سفید دیدار خواهد کرد ولی مسوولان عربستان ناگهان اعلام کردند که ملک سلمان تصمیم گرفت که محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان، فرزندش که جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور است، را به نشست کمپ دیوید بفرستد. 

به گزارش فرانس پرس برخی کارشناسان معتقدند که روابط عربستان و آمریکا به علت احتمال حصول توافق بین آمریکا و ایران درباره برنامه هسته ای تهران تیره است و هدف ملک سلمان از مشارکت نکردن در نشست کمپ دیوید اعلام مخالفتش با مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران است.

پیش از این نیز"دنیس راس" مشاور سابق رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به نشست "کمپ‌دیوید"، از اعراب خواسته بود سطح توقع خود را از این نشست برای کاستن از نفوذ ایران در منطقه پایین‌ بیاورند زیرا با توجه به جایگاه ایران، دولت آمریکا نمی‌تواند گامی عملی در این خصوص بردارد.

قرار است اجلاس کمپ دیوید در ایالت مریلند آمریکا، طی روزهای 13 و 14 ماه مه جاری (23 و 24 اردیبهشت) برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها