اسناد تازه درباره حمایت عربستان از القاعده

اسناد تازه درباره حمایت عربستان از القاعده
يکشنبه 31 خرداد 1394 - 13:01

العالم - روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اسنادی منتشر کرد که حمایت گسترده خاندان سلطنتی عربستان سعودی از سازمان تروریستی القاعده را فاش می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، نیویورک تایمزدر جدیدترین شماره خود گزارش کرد اسنادی که توسط وکلای خانواده های قربانیان حادثه 11 سبتامبر جمع آوری شده است نشان می دهد که افراد خاندان سلطنتی عربستان سعودی به صورت گسترده ای از القاعده حمایت مالی می کرده اند، اما به خاطر موانع سیاسی و دیپلماتیک ممکن است این مدارک هیچگاه در دادگاه استفاده نشوند.

اسناد محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا در ارتباط با خاندان آل سعود و حمایت مالی آنها از القاعده به شکلی ناشناس به دست خانواده های قربانیان حادثه 11 سبتامبر افتاده است.

سعودی ها و مدافعان آنها در واشنگتن بارها ارتباط خودشان را با جریانهای تروریستی و افراطی رد کرده اند. در حالی است که ارتباط عربستان سعودی با جنبش های تروریستی در طول سالیان گذشته همیشه مطرح بوده و بحثهای زیادی را به همراه داشته است.

اما افشای هزاران سندی که توسط وکلای خانواده های قربانیان جمع آوری شده بود، ابعاد تازه ای از این موضوع را مطرح کرده است. برای مثال مشخص شده است موسسه ای به نام «موسسه خیریه بین المللی اسلامی» که به بهانه اهداف خیرخواهانه تاسیس شده بود، در عمل تروریستهای القاعده در بوسنی را حداقل در سال 2006 میلادی حمایت مالی می کرده است. یکی از اعضای القاعده که در بوسنی فعالیت داشته است به وکلای خانواده های قربانی گفته بود که افراد خاندان سلطنتی عربستان سعودی توسط موسسه دیگری به نام «هیئت عالی سعودی برای کمک به بوسنی» در طول دهه 1990 میلادی کمک های فراوانی به اعضای القاعده می کرده اند.

شاهد دیگری در افغانستان در دادگاه قسم یاد کرد که مامور یکی از شاهزاده های عربستان سعودی به نام ترکی الفیصل یک چک به مبلغ یک میلیارد ریال سعودی (معادل 267 میلیون دلار) به یکی از رهبران طالبان در افغانستان داد.

در گزارشی دیگر، سازمان اطلاعات و جاسوسی آلمان جزئیات ریز انتقال میلیونها دلار با تاریخ و مبلغ دقیق را مشخص کرده است که در آنها شاهزاده سلمان و سایر افراد خاندان سلطنتی عربستان به بهانه کمک به خیریه میلیونها دلار را به تروریست های القاعده در پاکستان و بوسنی بخشیده اند.

پربیننده ترین خبرها