اسناد ویکی لیکس در العالم

اسناد ویکی لیکس در العالم
سه شنبه 2 تير 1394 - 16:44

العالم- پایگاه خبری شبکه العالم با ایجاد بنر ویژه مربوط به افشاگری های ویکی لیکس، مهمترین اسناد فاش شده را در اولین فرصت ترجمه و منتشر خواهد کرد.

وب سایت افشاگر ویکی لیکس در تازه ترین اقدام خود جمعه گذشته 60 هزار سند محرمانه وزارت امور خارجه عربستان را منتشر کرده و وعده داد بزودی 440 هزار سند دیگر عربستان را منتشر خواهد کرد.اسناد محرمانه ویکی لیکس علیه سعودی ها حاوی اطلاعاتی محرمانه از مکاتبات وزارت امور خارجه عربستان ، سیاست های خارجی و داخلی آن کشوراست.

وزارت امور خارجه عربستان هنوز به طور رسمی نسبت به انتشار این اسناد واکنش نشان نداده اما  حساب توییتری منتسب به وزارت امور خارجه عربستان با جعلی خواندن این اسناد از شهروندان عربستانی خواسته شده به این اخبار توجه نشان ندهند و آنها را بازنشر نکنند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست ویکی لیکس از چه طریقی به این حجم از اسناد و اطلاعات محرمانه عربستان دسترسی پیدا کرده است اما وب سایت ویکی لیکس اعلام کرد در سومین سالگرد گریختن آسانژ به سفارت اکوادور در لندن این اسناد را منتشر می کند.

موضوع هایی ازجمله نگرانی بسیار عربستان از توافق هسته ای با ایران، نگرانی حاکمان ریاض از نزدیکی و عادی شدن روابط ایران و آمریکا، تلاش و هزینه بسیار زیاد عربستان برای مقابله با سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران ،  تلاش عربستان برای حمایت  از گروه ها و چهره های مخالف ایران و ولخرجی های گسترده شاهزادگان سعودی ، از جمله بخشی از محتوای اسناد منتشر شده ویکی لیکس درباره عربستان سعودی است.

اسناد و افشاگری های ویکی لیکس که بخصوص در روزهای گذشته ابعاد تازه ای از دخالت برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی در ایجاد و تقویت گروههای تروریستی را فاش کرده است ، در نخستین فرصت دربنر ویژه سایت العالم با عنوان افشاگریهای ویکی لیکس قرار می گیرد.

وب‌گاه ویکی‌لیکس که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد، توسط انتشارات سان‌شاین اداره می‌شود.در طول یکسال از آغاز فعالیت، وب‌گاه ادعا کرد که بیش از ۱.۲ میلیون مدرک و سند در اختیار دارد.این سازمان بنابه گفته خودش، توسط مخالف‌هایی از چین همراه با روزنامه‌نگارها، ریاضی‌دان‌ها و فناوری‌هایی شروعی از ایالات متحدهٔ آمریکا، تایوان، اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی پایه‌گذاری شده‌است. گاردین، جولین آسانژ که یک فعال اینترنتی استرالیایی است را به عنوان رئیس آن معرفی کرده ‌است.

افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده در مورد جنگ عراق، افغانستان و افشای بیش از ۹۲ هزار سند سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان خشم بخشی از فعالیت های ویکی لیکس در سالهای گذشته بوده که خشم مقام های واشنگتن را برانگیخته است .

ویکی‌لیکس در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ میلادی (۷ آذر ۱۳۸۹) بخش‌هایی از اسناد و گزارش‌های طبقه‌بندی شده وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا را که بالغ بر ۲۵۰ هزار سند محرمانه از وابسته‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در همه نقاط جهان می‌شود را منتشر کرد.

در آن تاریخ ، سرور وب‌گاه ویکی‌لیکس، یک ساعت قبل از افشای اسناد محرمانه وزارت‌خارجه آمریکا مورد حمله عدم سرویس‌دهی قرار گرفت. اما با این وجود پنج نشریه معتبر بین‌المللی از جمله نیویورک تایمز، گاردین، اشپیگل، ال پایس و لوموند به صورت هم‌زمان، بخش‌هایی از این اسناد محرمانه را منتشر کردند.

پربیننده ترین خبرها