تمایل عربستان به برقراری رابطه با صهیونیست ها

تمایل عربستان به برقراری رابطه با صهیونیست ها
سه شنبه 2 تير 1394 - 21:46

العالم - ویکی لیکس، اسنادی از تمایل وزارت خارجه عربستان برای برقراری روابط با اسرائیل، منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه اینترنتی ویکی لیکس که به سبب انتشاراسناد محرمانه تعدادی از کشورها به شهرتی جهانی دست یافته است، اخیرا با انتشار 70 هزار سند، به افشاگری درباره رسوایی های عربستان پرداخت.

در یکی از این اسناد به نقل از شاهزاده نایف بن احمد آل سعود، افسر بلندپایۀ عضو خاندان حاکم آمده است: تنها شرطِ لازم، وجود حرکتی به سمت دستیابی به توافقی است که بر اساس رویکرد ملک عبدالله (پادشاه وقت عربستان) استوار باشد.

شاهزاده نایف، (10 سال پیش) گفت: اگر اسرائیل، در این مسیر گام بردارد، عربستان سعودی نیز باید آمادگی خود را برای صلح با اسرائیل، نشان دهد و دراین زمینه، بر دیگر کشورهای جهان عرب نیز تاثیر بگذارد.

نکته ای که در این سند وجود دارد آن است که شاهزاده نایف، این بار گامی بلندتر برداشت و از شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی تجلیل کرد و تشویق اسرائیلی و فلسطینی و دیگر کشورهای عربی برای آشنایی اولیه با یکدیگر از طریق اینترنت و بررسی مسائلی مانند ورزش، فیلمبرداری و منافع مشترک و از جمله بررسی احتمالات صلح را خواستار شد.

شاهزاده نایف، تحصیل کردۀ دانشگاه های جورج تاون و کمبریج است و تخصص نظامی او در زمینه نقشه کشی راهبردی، عملیات ویژه، دیپلماسی بین المللی و جنگ الکترونیک است.

این سند ثابت کرد که شاهزاده نایف، در زمانی که مشغول تحصیل در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن بود با زئیف سنیر افسر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی که اکنون سرهنگ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی است، همکلاس بود.

26

پربیننده ترین خبرها