گل: اردوغان واقع‌بین باشد

گل: اردوغان واقع‌بین باشد
يکشنبه 21 تير 1394 - 20:41

رئیس جمهور سابق ترکیه معتقد است که سیاست خارجی این کشور باید واقع‌بینانه‌تر باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالله گل که بین سال های 2007 و 2014 رئیس جمهور ترکیه بود، شنبه شب در یک مراسم افطار از سیاست خارجی دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور انتقاد کرد.

گل و اردوغان حزب حاکم عدالت و توسعه را تشکیل دادند، ولی روابط آنها پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اوت 2014 تیره شده است.

خبرگزاری دوگان به نقل از گل در مراسم افطاری در استانبول با حضور اردوغان نوشت: من معتقدم که بازبینی در سیاست خارجی ما در قبال خاورمیانه و جهان عرب و اتخاذ سیاست خارجی واقع بینانه تر مفید خواهد بود.

گل افزود: وقوع تحولات بزرگ در منطقه قابل پیش بینی است و اگر آشوب بزرگی آغاز شود، ما شاید با تحولات غیرمنتظره ای مواجه شویم .

به گفته وی، ترکیه باید روابط خود با همه کشورها را خصوصاً کشورهای متخاصمی همچون مصر گسترش دهد.

کارشناسان از سیاست خارجی دولت اردوغان به علت بلندپروازی بسیار، انتقاد می کنند. دولت آنکارا تلاش می کند که ترکیه به مهمترین قدرت خاورمیانه تبدیل شود که این امر، امپراتوری عثمانی را یادآوری می کند.

روابط ترکیه با چند کشور منطقه خصوصاً مصر تیره است و دولت آنکارا همچنین علناً در امور سوریه برای براندازی نظام دمشق مداخله می کند و روابطش با غرب نیز چندان خوب نیست، زیرا اردوغان رؤیای تشکیل مجدد امپراتوری عثمانی را در سر می پروراند.

بسیاری از صاحبنظران از سیاست احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه انتقاد می کنند، زیرا سیاست مورد ادعای اوغلو مبتنی بر اصل "حل مشکلات با کشورهای همسایه" است، ولی واقعیت ها خلاف سیاست اعلام شده را نشان می دهد.

گل که در این ضیافت افطار کنار اردوغان نشسته بود، گفت: مسئولان ترکیه باید از اوضاعِ حاکمِ پس از انتخابات استفاده کنند. هر گاه مردم با هم تعامل کنند، زمینه مذاکرات فراهم می شود. 

حزب عدالت و توسعه نتوانست در انتخابات پارلمانی 7 ژوئن 2015 اکثریت مطلق را به دست بیاورد. این اولین بار است که حزب عدالت و توسعه از زمان به قدرت رسیدن خود در سال 2002 تاکنون اکثریت مطلق پارلمان را از دست می دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها