بهار وزمستان رسانه‌های عربی درقبال توافق هسته‌ای

بهار وزمستان رسانه‌های عربی درقبال توافق هسته‌ای
چهارشنبه 24 تير 1394 - 13:18

یک روز پس از اعلام نتیجه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین، روزنامه‌های کشورهای عربی مواضع متفاوتی را درباره این مسأله مطرح کردند به صورتیکه رسانه‌های حامی محور مقاومت در موضعی بهاری به استقبال این توافق رفته و پیامدهای مثبت آن را بررسی کردند و در مقابل رسانه‌های مخالف این محور به فرافکنی در خصوص این موضوع پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "السفیر" لبنان در مطلبی تحت عنوان "پیروزی ایران پس از 40 سال مبارزه هسته‌ای" نوشت: ایرانی ها با قدرت استقامت و صبر و تلاش پیگیر طی 4 دهه، سرانجام به صورت رسمی وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای شدند.
این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر، اعلام توافق هسته‌ای در وین را "روز سیاه اسرائیل" نامید و تأکید کرد که صهیونیستها نتانیاهو را مقصر می دانند.
"محمد بلوط" هم در روزنامه السفیر نوشت: "40 سال مبارزه هسته‌ای: ایران پیروز شد".
روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" چاپ لندن نیز در مطلبی نوشت: "پس از یک دهه درجا زدن، ایران امضا کرد."
الشرق الاوسط همچنین خاطرنشان کرد که باراک اوباما تلفنی با پادشاه عربستان گفتگو کرده است. 
"سلمان الدوسری" هم در مطلبی در الشرق الاوسط نوشت: "توافق اتمی درهای شر را می گشاید". عربستان و کشورهای عربی دیگر در منطقه چاره ای جز استقبال از این توافق ندارند، زیرا این توافق در حد خود باید یکی از درهای شر را ببندد؛ اما نگرانی کنونی این است که درهای دیگر شر را بگشاید... "
"النهار" هم در مطلبی تحت عنوان "صلح هسته‌ای و جنگهای منطقه" تأکید کرد: جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای، پایینترین سقف غنی سازی اورانیوم، محدود کردن صادرات سلاح، برداشتن تحریم ها یا امکان اعمال دوباره آنها علیه ایران ... هیچکدام از این موارد به تنهایی توافق وین را به یک موضوع تاریخی تبدیل نمی‌کند. ویژگی استثنایی این توافق قبل از هرچیز ریشه در تلاش دیپلماتیک بی‌سابقه جهت ایجاد راه حلی دائمی برای یک منازعه دارد، که واشنگتن و تهران را طی سالهای اخیر بارها به سوی جنگ کشاند و می‌توانست بدون شک ویرانگر باشد. پس از سالها، این نخستین بار است که نقش واقعی دیپلماسی بروز می کند."
النهار در مطلبی دیگر تأکید کرد: توافق هسته ای، راهی جدیدی را در خاورمیانه ایجاد کرد.
روزنامه "الجمهوریه" لبنان نیز خاطرنشان کرد: "توافق هسته‌ای، نقطه تحول در منطقه".
روزنامه "الثوره" سوریه نیز در مطلبی تأکید کرد: "دوران هسته ای ایران آغاز می شود و دنیا آن را به رسمیت می شناسد .. اسرائیل تهدید می‌کند و عربستان تحریک .. "
روزنامه "الوطن" سوریه نیز در مطلبی خاطرنشان کرد: "ایران حقوق هسته‌ای خود را می گیرد، و دشمن فریاد می زند."
سایت خبری "المستقبل" که مواضعی نزدیک به عربستان سعودی دارد، تأکید کرد: "عربستان از تهران می خواهد از داشته‌های خود برای بهبود اوضاع ملت خود استفاده کند و نه بحران آفرینی در منطقه ... توافق وین: آیا ایران به مشروعیت بین المللی باز می گردد؟.
روزنامه "البناء" لبنان هم خاطرنشان کرد: "ایرانیوم .. تولد دنیایی جدید."
"الدیار" لبنان در صفحه خود در اینترنت تأکید کرد: "ایران توافقی تاریخی را به دست آورد و فصل جدیدی در روابط بین المللی این کشور حاصل شد."
روزنامه سعودی "القدس العربی" چاپ لندن نیز در صفحه اول خود نوشت: "ایران به توافقی تاریخی دست یافت که رفتار هسته‌ای این کشور را تنظیم می‌کند، و رفتارهای منطقه ای آن را نادیده می‌گیرد."
روزنامه سعودی "الاقتصادیه" به نقل از مسؤولان این کشور تأکید کرد: "ریاض: ادامه بحران آفرینی تهران، با موضعی قاطع مواجه خواهد شد".
روزنامه سعودی "الوطن اونلاین" نیز در صحفه اینترنتی خود نوشت: "از نظر قانونی، ایران کشوری اتمی شد".
"الجزیره" عربستان نیز توافق هسته‌ای در هر صورت به ضرر کشورهای عربی است.
الجزیره همچنین در مطلبی دیگر تأکید کرد: "صرفنظر از نگرانی‌های تل آویو، نیاز است که ائتلافی گسترده از کشورهای عربی و اسلامی ایجاد شود تا از توانایی ایران و اسرائیل در تهدید امنیت ملی اعراب بکاهد."
روزنامه "الحیات" چاپ لندن تأکید کرد: "ایران در اوایل 2016 از تحریم بیرون می آید و اوباما متعهد می‌شود که با کنگره مقابله کند."
روزنامه "البیان" امارات نیز در مطلبی تحت عنوان "ایران بعد از توافق" نوشت: "برای توضیح جزئیات توافق هسته‌ای ایران و میزان پایبندی این کشور به این توافقنامه، باید در اینجا به اهداف ایران در منطقه اشاره کرد که اساس مشکل در کل منازعات منطقه است."
سردبیر روزنامه "الاتحاد" امارات نیز در مطلبی تحت عنوان "آیا این فرصت جدیدی برای ایران و منطقه است" تأکید کرد: "امیدواریم، همانطور که شیخ محمد بن زاید در تماس تلفنی دیروز با اوباما گفت، این توافق موجب توقف تلاشهای نظامی هسته‌ای در منطقه شود، و امیدها را برای عاری سازی منطقه از سلاح کشتار جمعی، محقق کند."
روزنامه "الغد" اردن هم در مطلبی تحت عنوان "شبهای انس در وین" نوشت: "تعبیر دقیقتر برای توافق وین، قرارداد منطقه ای است .. در مقابل امتیازهای ایران در برنامه هسته‌ای،  و موافقت با نظارت بین المللی، این توافق با نقش منطقه ای ایران و نفوذ گسترده این کشور در منطقه موافقت می‌کند."

پربیننده ترین خبرها