چین، چنگیزخان را با داعش اشتباه گرفت!

چین، چنگیزخان را با داعش اشتباه گرفت!
شنبه 27 تير 1394 - 19:06

العالم ـ چین 9 گردشگر خارجی را به دلیل تماشای فیملی مستند از "چنگیزخان مغول" در اتاق یک هتل، از کشور اخراج می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وکیل دو تن از این گردشگران خارجی، امروز شنبه اعلام کرد که دولت چین 9 گردشگر خارجی را که اوایل هفته گذشته پس از تماشای فیلمی مستند از چنگیزخان در اتاق های هتل خود بازداشت شده بودند، از خاک چین اخراج می کند!

آزادی این گروه 9 نفره (5 نفر از افریقای جنوبی، 3 انگلیسی و یک هندی)، پایان مساله ای است که خشم دولت های متبوع آنان را برانگیخت. 

به نوشته روزنامه سعودی الحیاة، مقامات منطقه خودمختار مغولستان داخلی (واقع در شمال چین) علاوه بر این 9 گردشگر که اغلب سالمند بودند، 11 نفر دیگر را هم هنگام یک گردش تاریخی در چین در اوایل هفته گذشته بازداشت کرده بودند.  

یک مؤسسه خیریه مستقر در افریقای جنوبی از جانب خانواده های بازداشت شدگان به رسانه ها گفت: مقامات چین پیشتر به دولتهای این گردشگران ابلاغ کرد که برخی از آنها ویدئوهای "تروریستی" مربوط به یک گروه ممنوعه را تماشا کردند. 

مقامات چینی، تخلفی را که این گردشگران مرتکب شدند، به طور دقیق مشخص نکرده و فقط اعلام کردند که آنها مظنون به نقض قانون هستند.

در همین حال وکیل یکی از متهمان به نام حسین ژاکوبس (74ساله) از فعالان مشهور مبارزه با سیاست تبعیض نژادی؛ و همسرش طاهره (68 ساله)، تاکید کرد که ظاهرا تماشای فیلمی از چنگیزخان سردار جنگجوی مغول در قرن 13 میلادی، منجر به "سوءتفاهمی تاسف آور" شده است.

وی افزود: این دو گردشگر برای شناخت بیشتر منطقه ای که در آن حضور داشتند، فیلمی مستند از چنگیزخان تماشا کرده بودند و شاید این ویدنو به اشتباه نوعی "تبلیغ تروریستی" تلقی شده باشد. این گروه از گردشگران یک روز قبل از بازداشت هم از قبر چنگیزخان بازدید کرده بودند. 

علت اعتراض مقامات به فیلم مستند چنگیزخان همچنان نامعلوم است، اما دولت چین نسبت به تنشهای نژادی در مناطق مرزی خود در دو سال اخیر حساستر شده است.

این در حالی است که مقامات چینی، حملاتی گسترده علیه گروه هایی که برای دست یافتن به حقوق بیشتر برای مغول ها تلاش می کنند، آغاز کرده اند و یک مخالف مغول برجسته را به سبب گرایشهای جدایی طلبانه خود در سال 1996 بازداشت کرده بودند.

چین 11 نفر از این گردشگران را هفته گذشته اخراج کرد و پیش بینی می شود که 9 نفر دیگر نیز این کشور را طی روزهای اندک آتی ترک کنند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها