اعدام‌ها در عربستان صدای عفو بین الملل را درآورد

اعدام‌ها در عربستان صدای عفو بین الملل را درآورد
چهارشنبه 4 شهريور 1394 - 14:35

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر با انتقاد از افزایش شمار اعدام ها در عربستان سعودی از مقامات این کشور خواست به این روند پایان دهند.

به‌گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آمار رسمی منتشرشده نشان می‌دهد که از آغاز سال جاری تاکنون 123 نفر در عربستان به اتهام جرایم مختلف اعدام شده‌اند.
براساس این گزارش، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی باعنوان «قتل در پوشش عدالت؛ جزای اعدام در عربستان» به دفاع از حقوق انسان‌های بی‌گناه پرداخت و اینگونه اعدام‌ها را ناشی از وجود نقص در سیستم قضایی عربستان دانست.
در گزارش این سازمان که دفتر آن در لندن منتشر کرده، آمده است: اقدامات قضایی در عربستان گاهی ناقص است، به‌گونه‌ای که متهمان از حق داشتن وکیل یا محاکمه علنی به‌طور همیشگی برخوردار نیستند و اعتراف‌‌گیری از برخی متهمان زیر شکنجه انجام می‌شود. همچنین اگر متهمان خارجی باشند و زبان عربی ندانند، همیشه از حق داشتن مترجم برخوردار نمی‌شوند.
«سعید بومدوحه» مسؤول برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره گفت: مسؤولان سعودی باید معیارهای بین‌المللی عادلانه را در همه شکایت‌های جنایی اجرا کنند.
مدوحه تاکید کرد که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، تا پایان سال جاری در عربستان بیش از هزار مورد اعدام رخ خواهد داد.
این مقام مسؤول در سازمان عفو بین‌الملل افزود:« صدور حکم اعدام همیشه شنیع است. اما وقتی این احکام در کشوری مثل عربستان صادر می‌شود که اصول اولیه دادرسی نیز رعایت نمی‌شود، بسیار بیشتر نگران‌کننده است.»

پربیننده ترین خبرها