حج خونین؛ 220 کشته و 450 مصدوم در ازدحام حجاج +عکس

حج خونین؛ 220 کشته و 450 مصدوم در ازدحام حجاج +عکس
پنج‌شنبه 2 مهر 1394 - 12:24

همزمان با عید سعید قربان و بر اثر ازدحام حجاج در منا، دست کم 220 تن کشته و 400 نفر دیگر مصدوم شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در ادامه سلسله حوادث ناگوار و بی سابقه در موسم حج امسال، ازدحام حجاج و بی نظمی هنگام حرکت در صبح روز عید قربان، صدها کشته و مصدوم برجا گذاشت.

سازمان دفاع غیرنظامی عربستان روز پنجشنبه اعلام کرد: بر اثر ازدحام و تراکم بیش از حد حجاج در منا و هنگام رمی جمره عقبه، بیش از 220 تن کشته و 450 نفر نیز مصدوم شدند.

در ابتدا شمار کشته ها 150 و مصدومان 400 نفر اعلام شده بود و با توجه به گستردگی حادثه، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

پس از حادثه سقوط مشکوک جرثقیل در مسجد الحرام در روز 11 سپتامبر (20 شهریور) و وقوع حوادث دیگری همچون آتش سوزی در هتل ها و ریزش سنگ از کوه، کشته شدن حجاج در منا از نظر تعدا تلفات، بزرگترین حادثه حج امسال به شمار می آید.

وقایع ناگوار و پی در پی حج امسال در حالی رخ می دهد که دولت عربستان در سال های اخیر تبلیغات گسترده ای در خصوص ایجاد "تحول" در خدمت رسانی به حجاج به راه انداخته و مدعی استفاده از روش های نوین در بهبود ساختارهای مربوط به حج است.

ازدحام در منا و کشته شدن صدها حاجی در منا پس از آن اتفاق افتاد که کمتر از ده سال پیش، دولت سعودی با هزینه های سرسام آور، توسعه جمرات سه گانه را در منا انجام داد.

اما پس از چند سال و در حالی که دولت عربستان از دو سال پیش به بهانه توسعه مسجد الحرام، تعداد حجاج را حدود 30 درصد کاهش داده، وقوع چنین حوادثی به خوبی بیانگر ناکارامد بودن طرح های توسعه جمرات و مشاعر مقدسه است؛ به گونه ای که با کاهش حدود یک میلیونی حجاج در حج امسال، باید شاهد حوادثی با این گستردگی باشیم که کام مسلمانان همه کشورهای اسلامی را در روز عید سعید قربان تلخ می کند.

حج امسال در حالی برگزار می شود که تجاوز وحشیانه نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی تروریست های آل سعود، تا کنون حدود 20 هزار یمنی را به خاک و خون کشیده و زیرساخت های این کشور را ویران کرده است.

رهبر انقلاب در پیام امسال خود به حجاج، با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل تاکید کردند: امسال حادثۀ تلخ و خسارتبار مسجدالحرام کام حاجیان و ملت‌های آنان را تلخ کرد... و هیچ چیز نمی‌تواند از سنگینی مسئولیت کسانی که متعهد امنیّت ضیوف‌‌الرحمانند بکاهد. عمل به این تعهد و ادای این مسئولیت خواسته‌ی قطعی ما است.

 

پربیننده ترین خبرها