تاکید افکار عمومی درجهان اسلام:

عربستان صلاحیت مدیریت حج را ندارد+فیلم

شنبه 4 مهر 1394 - 11:30

العالم - واکنش جهان اسلام درقبال فاجعه منا، نشانگر توافق جمعی درباره برنامه ریزی جدید برای نحوه مدیریت مناسک حج ، از جمله واگذاری آن به سازمان همکاری اسلامی است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سوء مدیریت عربستان دربرگزاری مناسک حج و سهل انگاری این کشور موجب ازدحام جمعیت نزدیک مکه مکرمه و وقوع فاجعه در منا شد.

سازمان همکاری اسلامی درباره احتمال تکرار وقوع فاجعه در منا هشدار داده و از مسئولان سعودی خواسته است که به مسئولیت های خود عمل کنند.

واقعه منا بسیار دردناک بود و تصاویر دردناک آن واکنش های منطقه ای و بین المللی را به دنبال داشت.

در همین زمینه ترکیه اعلام کرد که قادر است حج را به شکل بهتری برگزار و این مراسم را مدیریت کند. محمد علی شاهین نائب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با بیان این موضوع از کشورهای اسلامی خواست برای ارائه راهکاری در این خصوص تشکیل جلسه دهند.

 "أحمد يافوز" نویسنده و روزنامه نگار ترکیه در گفتگو با خبرنگار شبکه العالم گفت: مکه و مدینه اراضی مشترک همه مسلمانان از اندونزی گرفته تا مغرب هستند و فقط مختص به عربستان نیست، درنتیجه باید اتحادیه ای متشکل از همه کشورهای اسلامی تشکیل شود که مدیریت حج را برعهده گیرد تا حج زیر نظر سازمان همکاری اسلامی مدیریت شود.

همچنین شیخ "محمد قورماز" رئیس امور دینی ترکیه، از جهان اسلام و سازمان همکاری اسلامی خواست که نشستی را با هدف بررسی چگونگی تضمین سلامت حجاج تشکیل دهد.

فاجعه ای که در منا روی داد، همچنین با واکنش سيد محسن الغريفی روحانی بحرینی مواجه شد.

سيد محسن الغريفی گفت: با توجه به عمق فاجعه، باید علل وقوع چنین حوادث دردناکی شناسایی و برای یافتن راه حل های ریشه ای با جدیت تلاش شود.

وی ابراز امیدواری کرد که درآینده از وقوع چنین فاجعه هایی جلوگیری شود.

شمار زیادی از فعالان تاکید دارند که مسئولان سعودی دراین واقعه مقصر هستند ، " ناصر قندیل " سردبیر روزنامه لبنانی " البناء" گفت: برای بار سوم و چهارم است که شاهد وقایعی از این نوع درجریان برگزاری و مدیریت مناسک حج هستیم و این مساله نشان می دهد که طرف برگزار کننده مناسک حج، صلاحیت پذیرفتن مسئولیتی به این خطیری را ندارد.

این فاجعه ناقوس خطر را درباره تکرار حوادث مشابه درآینده به صدا در آورده است چرا که اتفاق جدیدی نیست بلکه درگذشته نیز شاهد چنین فجایع دردناکی درجریان برگزاری مناسک حج بوده ایم و این موضوع نشان می دهد که خاندان حاکم سعودی به علت سوء مدیریت و ناتوانی در برگزاری مناسک حج، صلاحیت برگزاری این مراسم را ندارد.

درهمین حال سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز مسئولیت حادثه منا را متوجه مقام های عربستان دانست و بر لزوم فراهم شدن امکان نظارت جهان اسلام بر این مناسک تاکید کرد.

درایران نیز امامان جمعه شهرهای مختلف روز گذشته خواستار بررسی و بازنگری در نحوه اداره مناسک حج شده و برلزوم مشارکت تمام کشورهای اسلامی دراین زمینه تاکید کردند.

ملت عزادار ایران همچنین پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به ناتوانی و بی کفایتی حکومت سعودی در اداره امور حج و کشته شدن صدها نفر از حجاج ، دست به تظاهرات زدند.

دراین تظاهرات که به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، مردم با حضوری گسترده، مرگ آل سعود را فریاد زدند.

این مراسم در تهران نیز پس از اقامه نماز جمعه در دو مسیربرگزار شد که شرکت کنندگان با سردادن شعار خواستار تجدید نظر مجامع جهانی در مورد مدیریت حرمین شریفین شدند.

شرکت کنندگان در تظاهرات پس از نماز جمعه سراسر ایران همچنین وقوع حادثه در منا را نشانگر بی کفایتی متولیان امور در مکه توصیف کردند.

راهپیمایان اعلام کردند حادثه سقوط جر ثقیل در مسجدالحرام مکه در بیستم شهریور 94 مصادق دیگری از نداشتن شایستگی آل سعود برای اداره حرمین شریفین است.

افکار عمومی جهان اسلام اکنون براین نکته تاکید دارد که بی کفایتی قطعی دولت عربستان سعودی و ضعف در مدیریت مراسم حج تمتع دلیل اصلی وقوع رخداد غم بار منا بوده است.

این موضوع بخصوص از آن جهت حائز اهمیت است که اولویت دولت سعودی تغییر کرده و به جای تمرکز نیروها بر برقراری امنیت مراسم حج، بر سرکوب مردم در بحرین و کشتار در یمن متمرکز شده اند.

همچنین در مراسم امسال بیش از اینکه توجه به برقراری نظم و امنیت باشد بر مدیریت سیاسی و عدم اعتراض مردم از جمله حاجیان مصر و بحرین نسبت به حکومت هایشان و عدم شعار علیه آمریکا و رژیم صهیوینستی متمرکز شده بود.

امداد رسانی و مدیریت پس از وقوع بحران هم در حادثه منا با مشکلات جدی همراه بوده و این بی کفایتی موجب تشدید اوضاع و گسترش آمار تلفات گردید.

پربیننده ترین خبرها