پیشنهاد رشوه کلان برای فرار جاسوس امارات درلیبی

پیشنهاد رشوه کلان برای فرار جاسوس امارات درلیبی
جمعه 22 آبان 1394 - 17:11

العالم - مقام های پلیس لیبی اعلام کردند که بعد از دستگیری افسر جاسوس اماراتی در طرابلس، برخی افراد برای آزادی او، به ماموران اطلاعات لیبی پیشنهاد رشوه 10 میلیون دلاری دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پلیس لیبی روز پنجشنبه اعلام کرد که یک افسر اماراتی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است، و بلافاصله بعد از دستگیری منابع ناشناس سعی کرده اند با پیشنهاد 10 میلیون دلار رشوه به ماموران  وی را فراری دهند.

سایت "المرصد" نوشت: سازمان اطلاعات لیبی در تلفن همراه این افسر اماراتی، که خود را یک تاجر معرفی کرده بود، عکسهایی از اماکن و نقاط حساس و حیاتی در طرابلس کشف کرده است. از جمله تصاویر کشف شده می توان به یک فیلم سی دقیقه ای از سفارت ترکیه اشاره کرد.

صدیق الصور مسئول بخش تحقیقات در دفتر دادستانی کل لیبی درطرابلس تصریح کرد که "شخصی با یک شماره بین المللی با برخی مأموران سازمان اطلاعات تماس گرفته و ده میلیون دلار را در ازای آزادی وی پیشنهاد کرده است."

شبکه خبری "النبأ" لیبی تصویری را از یک تقدیرنامه به تاریخ 25 آوریل 2011 و به اسم یوسف صفر پخش کرد که امضای ضاحی خلفان، رئیس پلیس سابق دبی پای آن بود. در این تقدیر نامه تصریح شده است که "نظر به برتری چشمگیر در کار و خدمات بزرگی که این گروهبان ارائه کرده است و باعث خوشنامی پلیس دبی شده است این تقدیرنامه به وی تقدیم می شود.

این درحالیست که پلیس دبی در حساب کاربری خود در توییتر گفته بود که این تبعه امارات قبل از تاریخ مذکور به دلیل دست داشتن در برخی مسائل اخلاقی از سال 2010 از درجه نظامی خلع شده و از پلیس اخراج شده است.

صدیق الصور، اعلام کرد که متهم به زودی به دادستانی ارجاع خواهد شد و در آنجا اتهام جاسوسی وی تفهیم و سپس محاکمه می شود.

وی خاطرنشان کرد که پلیس طرابلس تاکنون هیچ تماسی با پلیس امارات برقرار نکرده است اما در عین حال خانواده وی می توانند برای افسر دستگیر شده وکیل تعیین کنند.

رسوایی بازداشت جاسوس جاسوس اماراتی درشرایطی برای مقام های ابوظبی رقم خورده است که اخیرا یک سند افشاشده نشان می‌دهد امارات با نقض قطعنامه تحریم تسلیحاتی لیبی برای گروه‌های مسلح در آن کشور سلاح ارسال کرده است.

سازمان ملل متحد خواهان توضیح درباره گزارش رسانه ها درخصوص نقض قطعنامه ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی از سوی امارات شد، چرا که این امر می تواند نقض فرایند صلح در منطقه به شمار آید.

برناردینو لیون فرستاده سازمان ملل در امور لیبی که دوره ماموریت او پایان یافته است، گفت: تلاش می کنم تا "توضیح کاملی" درباره گزارش روزنامه نیویورک تایمز دریافت کنم.

روزنامه نیویورک تایمز در جدیدترین شماره خود با اشاره به ارسال سلاح توسط امارات برای گروههای لیبی، به نقل از یک ایمیل گزارشی منتشر کرد که به نظر می رسد متعلق به یک دیپلمات اماراتی بارز است و در آن اذعان می کند کشورش " قطعنامه شورای امنیت درباره لیبی را نقض کرده و به این امر ادامه می دهد".

فرستاده سازمان ملل درامور لیبی در عین حال گفت که ادعاها درباره نقض تحریم تسلیحاتی لیبی از سوی امارات را تایید نمی کند.

به احتمال زیاد، این گزارش چالش جدیدی برای لیون خواهد بود زیرا اخیرا از اقدام خود در پذیرش ریاست آکادمی دیپلماسی امارات با دریافت حقوق بالا دفاع کرد.

پیش بینی می شود نقش جدید لیون آموزش دیپلمات های امارات باشد که به عنوان یک کشور عربی بیشترین توجه را به بحران لیبی دارد.

پربیننده ترین خبرها