ارتباطات نظامی روسیه با ترکیه قطع شد

ارتباطات نظامی روسیه با ترکیه قطع شد
چهارشنبه 4 آذر 1394 - 08:27

العالم - منابع روسی امروز( چهارشنبه ) از تصمیم مسکو برای قطع همه ارتباطات نظامی با آنکارا خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از تارنمای روسیا الیوم ، ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که تمامی روابط نظامی با ترکیه به ‌دنبال سرنگونی هواپیمای جنگنده روس در مرز ترکیه ــ سوریه قطع شده است.

این ستاد همچنین برنامه ها و اقدام های پیشگیرانه برای دفاع از جنگنده های خود در نبرد با تروریست ها در سوریه را اعلام کرد.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح روسیه آمده است که از روز سه شنبه همه بمب افکنها فقط با حمایت جنگنده‌ها به پرواز درآمده  اند.

در این بیانیه تأکید شده است که همه اقدام ها برای تقویت دفاع هوایی اتخاذ خواهد شد؛ از جمله استقرار ناو "مسکو" در سواحل لاذقیه می‌باشد که به سامانه موشکهای ضد هواپیمای "فورت" تجهیز شده است (شبیه به سامانه اس 300).

ستاد کل نیروهای مسلح هشدار داد، هر هدفی که به عنوان خطر احتمالی در نظر گرفته شود، نابود خواهد شد.

* جزئیات سرنگونی جنگنده روسی در سوریه

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه درباره جزئیات سرنگونی جنگنده "سو 24 ام" تأکید کرد که این جنگنده به وسیله یک موشک کوتاه برد که از یک جنگنده اف 16 ترکیه شلیک شده بود، هدف قرار گرفت.

در این بیانیه خاطرنشان شده است، سامانه‌های نظارتی که در میدان نبرد مستقر هستند هیچگونه اقدام خلبانان جنگنده ترکیه برای تماس با خلبانان روس را ثبت نکردند.

بر اساس این بیانیه، این جنگنده روس در داخل اراضی سوریه و در فاصله 4 کیلومتری مرزهای ترکیه هدف قرار گرفت و خلبانان آن با چتر بیرون پریدند و اطلاعات اولیه حاکی است که یکی از خلبانها از زمین هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه خاطرنشان کرد که بر اساس اطلاعات دقیق روسیه – که مشابه با اطلاعات ثبت شده نیروی دفاعی هوایی سوریه است- جنگنده روس از خطوط مرزی عبور نکرده است.

* جنگنده ترکیه ای حریم هوایی سوریه را نقض کرده است

این در حالی است که اطلاعات راداری ثبت شده در فرودگاه "حمیمیم"، ثابت می کند که جنگنده مهاجم ترکیه‌ای حریم هوایی سوریه را نقض کرده است.

در این بیانیه تأکید شده است که این حادثه نقض آشکار قوانین بین المللی و بندهای مربوط توافق صورت گرفته در خصوص جلوگیری از حوادث و تضمین امنیت پروازها در فضای سوریه است، روسیه و آمریکا این توافق را امضا کرده اند و مطالب وارد شده در این سند شامل همه کشورهای شرکت کننده در ائتلاف و از جمله آنها ترکیه است.

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه ادامه داد: شاید همین امر باعث شد که ترکیه به جای تماس مستقیم با وزارت دفاع روسیه، مشورتهای خود را فورا با ناتو آغاز کند.

* هدف قرار گرفتن بالگرد روس

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه تدکید کرد که یک سرباز روس به دلیل هدف قرار گرفتن یکی از بالگردهای "می 8" اعزام شده برای نجات خلبانان جنگنده سو 24 کشته شد.

این بالگرد از زمین هدف قرار گرفت به همین دلیل مجبور شد در یک منطقه بی طرف به زمین بنشیند. البته بقیه سرنشینان بالگرد سالم به پایگاه "حمیمیم" منتقل شدند ولی در نهایت بالگرد مذکور توسط عناصر مسلح با خمپاره هدف قرار گرفت و منهدم شد.

* حضور هزار تروریست بیگانه در منطقه عملیاتی روسیه

در این بیانیه همچنین تأکید شده است، در منطقه‌ای که هواپیماهای روسیه در حال عملیات هستند ارتش سوریه در حال نبرد با باندهای مسلح است. بر اساس اطلاعات روسیه بیش از هزار نفر از عناصر مسلح از شمال قفقاز روسیه در این منطقه استقرار دارند.

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه خاطرنشان کرد: هیچکدام از همپیمانان و کشورهای شرکت کننده در نبرد علیه داعش اشاره‌ای به حضور گروه‌های موسوم به "مخالفانه میانه‌رو" در این منطقه نداشته، و آنان توصیه‌ای برای حمله نکردن به این منطقه نکرده‌اند، و حتی بالعکس این منطقه به عنوان یکی از مناطق تحت کنترل باندهای بسیار افراطی شناخته می‌شود.

ستاد کل تأکید کرد که اکنون در حال بررسی اتخاذ تدابیر بیشتر برای تضمین امنیت پایگاه هوایی روسیه در "حمیمیم" است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها