معلم: ترکیه در قاچاق نفت سوریه و عراق دست دارد

معلم: ترکیه در قاچاق نفت سوریه و عراق دست دارد
جمعه 6 آذر 1394 - 20:56

وزیر امور خارجه سوریه ترکیه را به همکاری با داعش در زمینه قاچاق نفت سرقت شده از سوریه و عراق و انتقال آن به بنادر مختلف متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا) "ولید معلم" روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود "سرگئی لاوروف" با قدردانی از مواضع روسیه و تلاشهای این کشور برای حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم اظهار داشت: تلاشهای صادقانه روسیه در مبارزه با تروریسم نتایجی صد برابر بیشتر از اقدامات آمریکا داشته است.
وی همچنین با تقدیر از تلاشهای روسیه در فرایند سیاسی در وین، تأکید کرد که این امر بیانگر ائتلاف راهبردی عمیق دو کشور است.
* کسانی که خواستار رفتن اسد هستند، دچار توهم شده اند
معلم، تأکید کرد: به کسانی که خواستار رفتن بشار اسد هستند می گویم که دچار توهم شده اید، زیرا اسد به حق مردم این کشور در تعیین سرنوشت خود ایمان دارد و اجازه نمی دهد که کسی حقوق ملت سوریه را به سرقت ببرد.
وی افزود: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم آنچه را که در میدان نبرد محقق نکرد، از طریق گفتگوی سیاسی به دست بیاورد؛ مردم سوریه حق دارند آینده و رئیس جمهور خود را تعیین کنند، بنابراین صندوق‌های رأی تعیین کننده هستند.
* روسیه و سوریه به رؤیاهای اردوغان پایان دادند
معلم با اشاره به اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسیه گفت: نیروی هوایی روسیه با همکاری ارتش سوریه به رؤیاهای اردوغان و طمع ورزی های او پایان دادند، به همین دلیل ترکیه اینگونه آشکارا دست به تجاوزگری زد.
* همکاری ترکیه با داعش در قاچاق نفت سرقت شده
معلم افزود: ترکیه، زمینه قاچاق نفت سرقت شده از سوریه و عراق توسط داعش به داخل اراضی ترکیه را فراهم می کند، تا این نفت به دیگر بنادر منتقل شوند.
معلم در پاسخ به اتهامات ادعایی آمریکا مبنی بر همکاری سوریه با داعش، گفت: وزیر امور خارجه آمریکا جان کری اگر می تواند حتی یک دلیل بیاورد که نشان دهد سوریه در قراردادهای مربوط به نفت سرقت شده خود در حال همکاری با داعش است .. به هر حال این تنها دروغ این وزیر آمریکایی نیست.
* لاوروف: باید سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشت
"سرگئی لاوروف" نیز اظهار داشت: روسیه تا حد توان خود به ارائه کمکها به سوریه جهت رهایی از تروریسم و حمایت از وحدت ملی خود و بازسازی ادامه می دهد.
وی افزود: مذاکرات وین بر این اصل استوار است که سوری ها خودشان و بدون دخالت خارجی آینده کشورشان را تعیین کنند، و روسیه نمی پذیرد که غرب افرادی را برای رهبری سوریه نامزد کند.
لاوروف تأکید کرد: باید خطر تروریسم داعشی را نابود کرد و مسؤولیتهایی به ویژه بر عهده کشورهای همسایه سوریه قرار دارد.
لاوروف ادامه داد: برای نابودی تروریسم در خاورمیانه باید سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشت .. اما بعضی از کشورها در حال ایفای نقشهایی متفاوت و به دور از تصیمم‌ها و معاهدات سازمان ملل متحد در زمینه مبارزه با تروریسم هستند.

پربیننده ترین خبرها