هشدار دفتر نخست وزیر عراق به ترکیه

هشدار دفتر نخست وزیر عراق به ترکیه
چهارشنبه 18 آذر 1394 - 08:36

سخنگوی دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق با ابراز تأسف از پافشاری ترکیه برای خارج نکردن نیروهای خود از این کشور، تأکید کرد که عراق برای حفظ حاکمیت خود به تدریج اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سعد الحدیثی" به شبکه سومریه نیوز گفت: متأسفیم که ترکیه بر عدم احترام به حاکمیت عراق اصرار می‌ورزد، و به درخواست دولت عراق برای خارج کردن فوری نیروهایش از اراضی عراق عمل نمی کند.
الحدیثی افزود: دولت عراق به حفظ حاکمیت عراق و اراضی این کشور و جلوگیری از تجاوز هر طرفی، پایبند است.
وی اظهار داشت: برای حل این اقدام که نقض حاکمیت عراق است، به تدریج اقداماتی تصاعدی را اتخاذ میکنیم، و ما گزینه‌هایی قانونی داریم که از جمله آنها روشهای دیپلماتیک، سیاسی و حقوقی است.
الحدیثی تأکید کرد: اگر ترکیه پایبند نباشد و به این راهکارهای قانونی پاسخ ندهد، عراق گزینه های بسیاری را برای حفظ حاکمیت خود دارد.
وزارت امور خارجه عراق نیز دیروز (سه شنبه) تهدید کرد که به صورت رسمی به شورای امنیت شکایت خواهد کرد تا جامعه جهانی در قبال اقدامات تجاوزکارانه ترکیه موضع گیری کند.
شورای وزیران عراق، حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور را برای اتخاذ اقدامات مناسب در قبال تجاوز ترکیه به مرزهای عراق مأمور کرد.

ترکیه از شنبه گذشته بیش از 100 تن از نیروهای خود را به همراه ده ها تانک به اطراف شهر "موصل" اعزام کرده است.
شورای امنیتی وزیران عراق روز دوشنبه در بیانیه ای تأکید کرد که ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق بدون موافقت و اطلاع دولت عراق صورت گرفته است، و این اقدام نقض حاکمیت و اصول حسن همجواری است.
این شورا خاطرنشان کرد که در صورت خارج نشدن نیروهای ترکیه از خاک عراق ظرف 48 ساعت، به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها