واکنش قاطع پارلمان عراق به تجاوز نظامی ترکیه

واکنش قاطع پارلمان عراق به تجاوز نظامی ترکیه
دوشنبه 23 آذر 1394 - 16:12

پارلمان عراق در جلسه بررسی پیامدهای مداخله نظامی ترکیه در عراق، با حضور وزیر خارجه و دفاع این کشور، ضمن محکوم کردن قاطعانه تجاوز نظامی آنکارا، اختیارات لازم برای برخورد با این موضوع را به دولت اعطا کرد.

به گزارش شبکه خبری العالم در این جلسه نمایندگان پارلمان عراق ادامه حضور نیروهای ترکیه در خاک کشورشان -با هر دلیل و بهانه- را محکوم کردند و از دولت خواستند برای دفاع از حاکمیت ملی عراق تدابیر لازم را اتخاذ کند.
پارلمان عراق در این جلسه به منظور بررسی شرایط و علل نقض حاکمیت ملی و تبیین مواضع و تحرکات دولت در قبال این اقدام ترکیه در محافل عربی و بین المللی، وزرای خارجه و دفاع را فراخوانده بود.
عباس البیاتی، نماینده پارلمان عراق، در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: پارلمان عراق، نماینده مردم است و امروز این پارلمان باید سه کار مهم را انجام دهد. پارلمان امروز پذیرای وزرای خارجه و دفاع بود تا اظهارات آنها را درباره شرایط و علل ورود نظامیان ترکیه به داخل خاک عراق بشنود.

وی افزود: پارلمان با صدور بیانیه ای از نیروهای ترک خواست به حاکمیت عراق احترام گذاشته و خاک این کشور را ترک کنند.
در این جلسه ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، تأکید کرد که عراق به محافل بین المللی و عربی اعلام کرده است که اجازه نقض حاکمیت ملی خود از سوی ترکیه یا هر کشور دیگری را نمی دهد. وی همچنین خاطرنشان کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنیت هم برای مهار بحران، تماسهایی برقرار کرده اند.
ابراهیم جعفری در این جلسه تصریح کرد که شکایت عراق  به طور رسمی در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است و بغداد همچنان در تماس با کشورهای عضو سازمان ملل، به تشریح مواضع خود در این خصوص ادامه می دهد و برای این منظور قبل از هر چیز با سفرای این کشورها در بغداد تماس برقرار شده و تا زمانی که این مشکل پابرجاست، اقدامات جدی تری ادامه خواهد یافت.
در همین حال پارلمان عراق بر مخالفت جدی خود با ادامه حضور نیروهای ترک در خاک عراق تأکید و اعلام کرد که اختیارات لازم را برای اتخاذ تدابیر موثر برای دفاع از حاکمیت کشور، به دولت داده اعطا کرده است.
ماجد شنکالی، دیگر نماینده پارلمان عراق، در گفت وگو با العالم خاطرنشان کرد: موضع پارلمان در این خصوص روشن و صریح است. پارلمان با اکثریت قریب به اتفاق، اختیارات لازم را برای اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه به حیدر العبادی، نخست وزیر واگذار کرده است.

پربیننده ترین خبرها