ائتلاف جدید سعودی برای دخالت درسوریه،عراق و لیبی

ائتلاف جدید سعودی برای دخالت درسوریه،عراق و لیبی
چهارشنبه 25 آذر 1394 - 11:46

العالم - روزنامه فرامنطقه ای القدس العربي نوشت که تشكل جدید موسوم به "ائتلاف اسلامي مبارزه با تروريسم" بستر ساز دخالت نظامي زميني در سوريه، عراق و ليبي با چتر حمايت غربيهاست.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، القدس العربي چاپ لندن در گزارش خود به قلم سليمان نمرآورده است: محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان سعودي روز سه شنبه تشكيل ائتلاف نظامي جديد اسلامي متشكل از 34 كشور عربي و اسلامي را عليه "انواع تروريسم" اعلام كرد.

اين ائتلاف نظامي كه رهبري آن را عربستان برعهده خواهد داشت، بدان معناست كه كشورهاي زيادی در ائتلاف نظير تركيه، مصر، عربستان، اردن و حتي مغرب دخالت نظامي مستقيم و مشترك در برخي كشورهايي خواهند كرد كه گروههاي تروريستي در آن کشورها حضور دارند نظير کشورهای سوريه، عراق و ليبي.

عادل الجبير وزير امور خارجه سعودي روز گذشته در پاريس به اين مسئله اشاره كرد. او گفت: درخصوص ارسال نيروهاي زميني براي مبارزه با داعش هيچ چيزي بعيد نيست.

ناظران نظامي غربي در رياض پيش بيني مي كنند كه اولين عمليات دخالت نظامي ائتلاف جديد در سوريه و عراق براي پيگرد گروه داعش از طريق عمليات نظامي و واكنش سريع باشد كه بزرگترين نقش را در آن تركيه در شمال و اردن در جنوب ايفا خواهد كرد كه اين اقدام با هماهنگي نيروهاي ائتلاف غرب بويژه آمريكا، انگليس و فرانسه انجام خواهد شد كه حمايت از عمليات زميني را با پشتيباني هوايي و اطلاعاتي و مهمتر از آن حمايت سياسي بين المللي برعهده خواهند داشت.

ناظران ديپلماتيك معتقدند كه دخالت نيروهاي زميني ائتلاف نظامي جدید عربستان در نبرد با داعش در عراق بويژه در موصل و مناطق سني نشين جلوي كنترل نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبي شيعه) را براي اعمال نفوذ خود بر اين مناطق خواهد گرفت.

اما دخالت نظامي مستقيم ائتلاف جديد در سوريه عليه داعش، به نيروهاي مخالف سوري قدرت بيشتري براي جنگ با نيروهاي نظام سوريه خواهد داد.

پيش بيني مي شود كه اين عمليات در راستاي ايجاد "مناطق حائل" در مرز سوريه با تركيه و اردن حركت كند. درخصوص دخالت نظامي مستقيم این ائتلاف همكاري با نيروهاي مخالف سوري در سوريه و نيروهاي پيشمرگه كرد در شمال عراق را در پیش خواهد گرفت.

اگر تفاهمي بين المللي (بويژه بين آمريكا و روسيه درباره دخالت هاي نظامي ائتلاف هاي اسلامي و غربي) صورت گيرد، پيش بيني می شود كه منطقه شاهد درگيري هاي نظامي شديدي با ائتلاف چهارگانه شامل روسيه، ايران، عراق و نظام سوريه باشد.

شركت مصر و تونس در اين ائتلاف به اين امر اشاره دارد كه ممكن است نيروهاي ائتلاف نظامي اسلامي جديد به دخالت نظامي در ليبي و نيز مشاركت با نيروهاي اماراتي با هدف جنگ با داعش و گروههاي اسلامي تندرو دست بزنند كه در تلاش براي سيطره بر مناطق نفت خيز در لیبي هستند و اين دخالت با مشاركت نظامي هوايي برخي كشورهاي ناتو بويژه فرانسه و ايتاليا خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها