هیکل: اعضای ائتلاف سعودی، حامی تروریسم هستند

هیکل: اعضای ائتلاف سعودی، حامی تروریسم هستند
پنج‌شنبه 26 آذر 1394 - 12:52

اعلام ناگهانی تشکیل "ائتلاف نظامی اسلامی" توسط محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان که اتاق عملیات آن در ریاض است، به خودی خود یک پدیده عجیب و غیر عادی است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، سایت شبکه روسیا الیوم در یادداشتی پیرامون اعلام تشکیل ائتلاف جدید عربستان نوشت: عجیب بودن این حرکت از آنجا نشأت می گیرد که این ائتلاف بدون برگزاری هیچ گونه نشست و کنفرانسی با حضور 34 کشور عضو تشکیل می شود این در حالی است که برخی کشورها مثل لبنان خود، از پیوستن به این ائتلاف خبر نداشته اند به طوری که جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان گفت: "بر خلاف عرف و بر خلاف اصول قانون اساسی هیچ کس نه در داخل و نه در خارج لبنان نظر دولت را برای پیوستن به این ائتلاف نپرسید".
نکته عجیب دیگر درباره این ائتلاف، مربوط به کشورهایی است که قرار است با تروریسم بجنگند. کدام کشورها عضو این ائتلاف هستند؟ آیا سوریه که در حال حاضر درگیر جنگ با تروریسم است به این ائتلاف پیوسته است؟ و یا الجزایر، که بیش از 200 هزار نفر از شهروندان خود را در جنگ ده ساله با گروههای تروریستی از دست داده است؟
البته که نه؛ که به قول محمد حسنین هیکل، این ائتلاف از کشورهایی تشکیل شده است که خود حامی "داعش" هستند. حسنین هیکل، در صفحه شخصی خود در تویتر آورده است: برخی کشورهایی که در این ائتلاف شرکت کرده اند، خود، از مهمترین حامیان گروه تروریستی داعش هستند.
هیکل معتقد است این ائتلاف بدون هماهنگی و بدون دیدگاه و بدون مکانیسم خاصی تشکیل شده است و هدف منسجم و مشخصی را هم دنبال نمی کند. و در واقع تشکیل این ائتلاف، تنها راه خروج از تنگنای شکست عملیات موسوم به "توفان قاطعیت" عربستان علیه ملت یمن است.
البته در مورد نامشخص بودن اهداف و دیدگاه این ائتلاف - برخلاف نظر هیکل - می توان گفت که با در نظر گرفتن غیاب عراق و ایران و حتی عمان از این ائتلاف، سئوالاتی درباره ماهیت آن مطرح می شود. به قول عبدالباری عطوان این ائتلاف در واقع یک "ناتو سنی" است و حتی می توان آن را یک ائتلاف فرقه ای دانست.
تعداد اعلام شده از کشورهای عضو یعنی 34 کشور، به این معنا نیست که همه آنها عملیاتهای این ائتلاف شرکت می کنند زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس مخصوصا عربستان معمولا برای بزرگتر جلوه دادن قدرت خود هیاهوی تبلیغاتی راه می اندازند. برخی کشورها نیز خود اصلا خبر ندارند که به این ائتلاف پیوسته اند برخی دیگر مثل مالزی، تعهدات نظامی به آن ندارند. برخی دیگر از کشورها مثل پاکستان پیش از این در جریان حمله عربستان به یمن حاضر به جنگیدن در کنار آن نشدند. پس چه کشورهایی در این ائتلاف قرار است بجنگند؟
عربستان عادت دارد برای هر چیزی حتی جنگ، مزدور استخدام کند این کشور به راحتی می تواند سربازانی از سودان و بنگلادش و غیره را به هر جنگی بکشاند پس چرا باید این ائتلاف را تشکیل دهد؟
جان مک کین و لیندسی گراهام، دو تن از سناتورهای امریکایی، پیشتر خواستار تشکیل یک نیروی صدهزار نفری از سربازان خارجی – اغلب از کشورهای سنی نشین – به همراه ده هزار سرباز امریکایی شده بودند. گراهام گفته بود: به اعتقاد من نیرویی که باقی بماند بین المللی خواهد شد و عربهای سنی می توانند پس از خروج عناصر داعش از سوریه، بخشهایی از آن را به تصرف خود درآوردند.
تشکیل نیروی صدهزار نفری از سربازان سنی و اشغال بخش سنی نشین سوریه، ماهیت واقعی این ائتلاف فرقه ای را نشان می دهد و حکایت از توطئه ای بزرگ برای تجزیه منطقه بر اساس ویژگیهای طایفه ای و فرقه ای دارد تا در چارچوب "پیمان سایکس- پیکو" جدید، مناطق نفوذ جدیدی را برای خود به دست آوردند. گو اینکه جان بولتون، از چندروز قبل تأکید کرده است که ایجاد دولت سنی نشین در شرق سوریه و غرب عراق، حتمی است.
در واقع – همانطور که عبد الباری عطوان می گوید- این فرآیند ماجراجویی جدیدی از سوی عربستان یا مک کین یا بولتون به اسم مسلمانان اهل سنت نیست بلکه بیشتر ماجراجویی غرب است که د رآن عربستان دقیقا همان نقشی را ایفا می کند که خاندان شریف مکه در اوایل جنگ جهانی اول ایفا کردند. آن روز استعمار فرانسه و انگلیس به بهانه "انقلاب بزرگ عربی" وارد منطقه شدند و امروز همان استعمارگران با شعارهای متفاوت از جمله "مبارزه با تروریسم" برمی گردند.
عجیب نیست که ائتلاف جدید ضد تروریسم، به رغم عضویت حکومت فلسطین، ابدا درباره تروریسم رژیم صهیونیستی صحبت نمی کند زیرا آزادسازی فلسطین جزء اهداف آن نیست. عجیب نیست که گروههایی که خود متهم به تروریسم در سوریه هستند در ریاض تشکیل جلسه می دهند زیرا برای این ائتلاف فرقه ای مبارزه با "تروریسم سنی"، بیشتر بهانه است تا هدف.
مبارزه با تروریسم داعش، به یک بازی مسخره تبدیل خواهد شد که در فصلهای بعدی خود تروریستهای داعش را وارد "دولت سنی" جدیدی می کند که با تأیید و حمایت نومحافظه کاران تشکیل شده است. اما به طور قطع اجرای این طرح به مقاومت سوریه، عراق، ایران و روسیه مواجه خواهد شد گو اینکه نشان دادن چهره استعماری جنگ آینده که در قالب گرایشهای فرقه ای و مذهبی منفور نمایان خواهد شد، دشوار خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها