پنجمین سالروزانقلاب؛ تونس درمسیر پرتلاطم دموکراسی

پنجمین سالروزانقلاب؛ تونس درمسیر پرتلاطم دموکراسی
پنج‌شنبه 26 آذر 1394 - 21:28

تونس، (العالم) – مردم تونس پنجمین سالگرد انقلاب خود را که به سرنگونی رژیم دیکتاتوری "زین العابدین بن علی" منجر شد، جشن گرفتند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم از تونس، بن علی پس از 23 سال دیکتاتوری به عربستان گریخت تا اولین رییس جمهور عرب باشد که با فشار مردم قدرت را رها کرد.
سمبل این انقلاب شهروندی به نام "محمد البوعزیزی" از شهر "سیدی بوزید" بود که خود را در اعتراض به بدرفتاری پلیس آتش زد.
وی آغازگر انقلاب مردمی علیه فقر، بیکاری و ستم بود که پس از درگذشت البوعزیزی در سال 2011 انقلاب و قیام مردم تونس در سراسر این کشور گسترش یافت و سرنگونی بن علی را سبب شد و موجی از خیزش ها را هم در دیگر کشورهای عربی به راه انداخت.
جنبش النهضه الاسلامیه در اولین انتخابات آزاد در سال 2011 از مجموع 217 کرسی، 89 کرسی را به خود اختصاص داد و در سپتامبر همان سال "المنصف المرزوقی" به عنوان رییس جمهور تونس انتخاب شد.   
سپتامبر 2012 صدها سلفی پس از انتشار فیلمی ضد اسلامی در اینترنت به سفارت آمریکا در تونس حمله کردند.  
پس از آن ترورهایی در تونس انجام شد مانند ترور "شکری بلعید" که از معارضان معروف بود در سال 2013 در پایتخت و پس از آن "محمد البراهمی" دیگر معارض در منطقه ای نزدیک پایتخت ترور شد که گروه تروریستی "داعش" مسئولیت آن را به عهده گرفت.
این دو ترور به ایجاد بحران سیاسی در تونس منجر و برای حل آن ائتلاف کمیته چهارجانبه گفت و گوی ملی تشکیل شد.
پس از بحران های سیاسی پی در پی، تونس در سال 2014 قانون اساسی جدیدی وضع کرد و در انتخابات مجلس حزب "نداء" بر حزب النهضه پیروز و "الباجی قائد السبسی" رییس جمهور شد. 
البته روند استقرار دموکراسی در این کشور با انواع چالش های تهدید آمیز مواجه شد که سه حمله داعش و کشته شدن دهها گردشگر خارجی، پلیس و نیروهای ارتش تونس، اوج آن بود اما اصرار مردم تونس برای حفظ کشورشان به تشکیل دولت ائتلافی شامل جنبش نداء، النهضه و دیگر احزاب و شخصیت های مستقل تونسی شد.  
FF-14:30

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها