قایق ها توقیف شده آمریکا توسط سپاه را بهتر بشناسید

قایق ها توقیف شده آمریکا توسط سپاه را بهتر بشناسید
چهارشنبه 23 دی 1394 - 11:55

روز گذشته 2 شناور متعلق به نیروی دریایی آمریکا در حوالی جزیره فارسی و در دو کیلومتری عمق آبهای سرزمینی ایران، توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شدند که این اقدام بازتاب بسیار زیادی در محافل نظامی و سیاسی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ،  این شناورهای از نوع شناورهای  riverine command boat است که جزو شناورهای مشهور ساخت سوئد بوده و در نیروی دریایی آمریکا از ان به عنوان یکی از بهترین شناورها استفاده می شود. این شناورها در پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در  بحرین نیز مستقر هستند و همواره در مناطق مختلف خلیج فارس گشت زنی میکنند.

این شناورهای ساخت سوئد، قابلیت حمل 18 تفنگدار را دارند ، همچنین   کاملا رزمی بوده و قابلیت تجهیز به 5 مسلسل را دارد.

این شناورها 2 کیلومتر وارد عمق آبهای ایران شده‌اند و  جی پی اس‌های همراه این تفنگداران که شامل 9 مرد و یک زن هستند، مسیر ورود و عمق میزان ورود به آب‌های سرزمینی ایران را ثبت کرده است.

علاوه براین ، اقدامات تحریک آمیز ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس که ترومن نام دارد و به تازگی وارد این منطقه شده است به همراه ناوهواپیمابر شارل دوگل فرانسوی در شمال جزیره فارسی و در آبراه بین المللی، می توانست ماجرا را بغرنج‌تر کند اما با مدیریت سپاه و خارج کردن تفنگداران دستگیر شده، ماجرا پایان می‌یابد.

آمریکایی ها ادعا کرده اند که سامانه های موقعیت یابی آنها دچار مشکل شده است : اما بعید است که سامانه‌های موقعیت یاب نظامی آمریکا که متصل به ماهواره‌های موقعیت یاب جهانی هستند، دچار مشکل شده باشد، چه اینکه امکان ایجاد اشکال در تمام سامانه‌ها هم غیرممکن است

با توجه به اینکه هر یک از نظامیان حاضر در قایق‌های نظامی آمریکا، دارای موقعیت‌یاب شخصی هستند و هر قایق نیز دارای موقعیت‌یاب‌های جداگانه هستند، امکان ایجاد اخلال به طور همزمان و در حداقل 12 سامانه موقعیت یاب جهانی نظامی، غیرممکن بنظر می رسد.

حسین دلیریان کارشناس مسائل نظامی و امنیتی / تسنیم 

پربیننده ترین خبرها