سرگردانی ترکیه میان قدرت روسیه و ضعف آمریکا

سرگردانی ترکیه میان قدرت روسیه و ضعف آمریکا
سه شنبه 27 بهمن 1394 - 08:19

العالم ـ بمباران مواضع "یگان‌های حمایت از ملت کرد" و "نیروهای دموکراتیک سوریه"، توسط ترکیه ، تحول مهمی در درگیریهای منطقه ای در شمال غرب سوریه بویژه در استان حلب ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تارنمای شبکه روسیا الیوم، درمقاله ای نوشت: ترکها قصد دارند به منع ارتباط جغرافیایی کردها میان عفرین و جرابلس ادامه دهند؛ واین مساله را احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه علنا اعلام کرد.

"حسین محمد" نویسنده این مقاله توضیح می دهد: تا زمانی که آنکارا در صدد مقابله با عملیات نظامی روسیه در سوریه نیست، بمباران کردها به بهانه تهدید امنیت ملی ترکیه دو هدف را برای این کشور محقق می کند: نخست ممانعت از ایجاد ارتباط جغرافیایی در حومه شمالی حلب و به تبع آن جلوگیری از ارتباط جغرافیایی گسترده تر میان شرق وغرب فرات و هدف دوم ضربه زدن به همپیمانان روسیه است. در مقابل، روسیه نیز بر این باور است که اهداف نظامی نیروهای کرد و تمایل آنها برای مبارزه با گروههای تروریستی و در راس آنها داعش، با اهداف دولت سوریه و رهبری آن همخوانی دارد.

اما در صورتی که بمباران نیروهای کرد و هم پیمانانشان از سوی ترکیه، ادامه یابد، روابط ترکیه ـ آمریکا با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد؛ چرا که کردها ستون مهم استراتژی امریکا در شمال سوریه و در عین حال ستون مهم روسیه نیز به شمار می آیند.

از اظهارات مقام های آمریکایی کاملا روشن است که دولت اوباما از اقدام ترکیه علی رغم درخواست واشنگتن از کردها مبنی بر بهره برداری نکردن از درگیری ها برای تحقق اهداف ویژه خود، خرسند نیست؛ دولت اوباما به طور آشکار از ترکیه خواست تا هدف قرار دادن کردها را متوقف کند و اعلام کرد که واشنگتن حزب اتحاد دموکراتیک کرد را یک نهاد تروریستی نمی داند.

اقدام واشنگتن در اعلام موضع رسمی خود ممکن است به بحران و شکافی میان آمریکا و ترکیه منجر شود و صف آرایی سیاسی آنکارا از اظهارات مولود چاووش اوغلو کاملا نمایان شد؛ وی در اظهاراتی از اشتباه امریکا، ابراز تعجب کرد. همچنین رجب طیب اردوغان نیز از آمریکایی ها سوال کرد: "آیا شما با ما هستید یا با دو گروه تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک کرد و یگانهای حمایت از ملت کرد؟"

دولت آمریکا بیش از هرچیز ، از وقوع رویارویی نظامی میان ترکیه و روسیه که منجر به درگیری مستقیم شود، ترس و هراس دارد، مساله ای که واشنگتن تحمل آن را ندارد و قادر به کنترلش نیست... در این صورت واشنگتن در مقابل دو گزینه دشوار قرار خواهد گرفت: یا از ترکیه در مقابل روسیه حمایت کند که این امر وارد نیست؛ زیرا ممکن است مسکو را از تفاهماتش با واشنگتن دور نگه دارد و آن را به سمت طرحهایی که برای سوریه وضع خواهد کرد، سوق دهد و یا اینکه آمریکا به ضرر ترکیه از روسیه حمایت کند که این اقدام بسیار جسورانه خواهد بود؛ زیرا به از دست دادن یکی از مهمترین همپیمانان آمریکا در منطقه منجر خواهد شد.

همچنین واشنگتن که احساس می کند اخیرا همپیمانان منطقه ای و در راس آنها عربستان از سیاستهایش در قبال سوریه منزجر شده اند؛ در صدد قطع روابط با ریاض و انکارا نیست؛ دو طرفی که خارج از چتر آمریکا در حال برنامه ریزی دوجانبه هستند و آمریکایی ها توان تحمل آن را ندارند. ازاین رو واشنگتن فشارهایی قوی علیه مسکو و انکارا برای جلوگیری از کشیده شدن آنها به سمت برخورد مستقیم اعمال خواهد کرد.

تحلیلگران و کارشناسان می گویند که امریکایی ها پیامی بدین مضمون به طرف ترکی ارسال کردند که در صورت وقوع هرگونه درگیری با روسیه، آمریکا به رغم معاهدات ترکیه با پیمان ناتو، از ترکها حمایت نخواهد کرد.

امریکایی ها همچنین از روسها خواستند تا نخست عملیات نظامی را کنترل کرده و ثانیا برای به ثمر رساندن روند سیاسی همکاری کنند.

210-7-9

پربیننده ترین خبرها