آیا گام بعدی تجزیۀ سوریه است؟!

آیا گام بعدی تجزیۀ سوریه است؟!
سه شنبه 11 اسفند 1394 - 14:17

سخن گفتن روسیه از موضوع فدرالیسم در سوریه، نگرانی‌هایی را درخصوص وجود سناریویی جدید برای تجزیه این کشور به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" روزنامه نگار و نویسنده عرب تأکید کرد: مسؤولان روس بلاخره ما را با آغاز سازش و نقشه نهایی برای اوضاع سیاسی و جغرافیایی مورد توافق غافلگیر کردند. سرگی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه ظهر دوشنبه اعلام کرد: "امیدواریم شرکت کنندگان در مذاکرات سوریه به فکر ایجاد جمهوری فدرال برسند."
سردبیر روزنامه رأی الیوم خاطرنشان کرد: این مسؤول روس در کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد "بعید می‌دانم که تحولات سوریه طبق سناریوی کوزوو پیش برود، و باید در مذاکرات معیارهایی مشخص برای چارچوب آینده سیاسی سوریه ایجاد کرد، که بر حفظ یکپارچگی اراضی سوریه و ایجاد جمهوری فدرال تکیه دارد."
عطوان خاطرنشان کرد: این سخنان بسیار خطرناک است، هم از جنبه زمان بندی آن –دو روز بعد از آغاز آتش بس- و هم از نظر اهمیت شخصی که آن را مطرح کرده است (معاون وزیرامورخارجه روسیه).
عطوان هشدار داد: از سخنان معاون وزیر امورخارجه روسیه می توان نتیجه گرفت که وی بالکانیزه کردن سوریه و تجزیه آن مانند حوادث یوگسلاوی پس از فروپاشی حکومت سوسیالیستی را بعید می‌داند، ولی موضوع تقسیم طایفه‌ای و نژادی را به عنوان الگو بیان می‌کند، البته نه الگوی سوییسی زیرا الگوی عراقی نزدیکتر است.
عطوان تأکید کرد: سوریه فدرال شاید طبق الگوی عراقی تقسیم و به مجموعه‌ای از مناطق سنی، علوی، دروزی و کردی تبدیل شود و همانطور که معاون نخست وزیر ترکیه گفت شاید تعداد این مناطق بیشتر از 5 منطقه باشد.
عطوان افزود: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا نخستین کسی بود که بمب تجزیه سوریه را منفجر کرد، وی چند روز قبل در کنگره گفته بود "شاید دیگر برای یکپارچه نگه داشتن سوریه دیر شده باشد."
سردبیر رأی الیوم خاطرنشان کرد: سناریویی را که این روزها درخصوص اعزام نیروهای زمینی سعودی از اردن به شمال سوریه برای نابودی داعش مطرح می شود، بعید نمی دانیم؛ این ماجرا نه تنها بیانگر آن است که عربستان سعودی از این سناریو (تجزیه سوریه) آگاه است، بلکه نشان می‌دهد این کشور نقش مهمی را با مشارکت دیگر دولتهای عربی در اجرای آن دارد.
عطوان در پایان نوشت: از این می ترسیم که سوریه قربانی بازی خطرناکی شده باشد که با پول و حمایت و سلاح دولتهای عربی و تحت پوشش روسیه و آمریکا در حال اجرا است، هرکسی که نظر دیگری دارد دلیل خود را بیان کند .. امیدواریم که اشتباه کرده باشیم.

8

پربیننده ترین خبرها