گسترش درگیری های پ.ک.ک با پلیس در جنوب شرق ترکیه

گسترش درگیری های پ.ک.ک با پلیس در جنوب شرق ترکیه
چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 21:12

درگیری میان نیروهای پلیس و عناصر پ.ک.ک در جنوب شرق ترکیه در حالی گسترش یافته که یکی از سرکردگان پ.ک.ک از "نبرد سرنوشت" در "همه جا" با هدف سرنگون کردن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حزب حاکم در آن کشور خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به دنبال اعلام دستیابی به نتایج شبه مؤکد مبنی بر دست داشتن حزب کارگران کردستان ترکیه "پ.ک.ک" در انفجار انتحاری روز یکشنبه در آنکارا که منجر به کشته شدن 37 نفر شد، درگیری میان نیروهای پلیس ترکیه و عناصر و هواداران پ.ک.ک گسترش یافته است.
به دنبال گسترش درگیری ها که از سه ماه پیش تاکنون میان نیروهای امنیتی و عناصر و هواداران پ.ک.ک آغاز شده است، مقامات ترکیه از کشته شدن یک نیروی پلیس و سه "تروریست" و همچنین زخمی شدن دهها نفر دیگر در منطقه تاریخی واقع در مرکز شهر دیاربکر واقع در جنوب شرق ترکیه خبر دادند.
از سوی دیگر، درگیری ها میان ارتش و پ.ک.ک با استفاده از سلاح های متوسط میان طرفین در منطقه باغلار واقع در دیاربکر که منع رفت و آمد و شد در آن اعلام شده است ادامه یافت. این درگیری ها، پس از آن آغاز شد که طرفداران پ.ک.ک، اقدام به سنگربندی، حفر خندق و آتش زدن خودروهای زرهی در این منطقه نمودند که منجر به درگیری پلیس با این عناصر شد.
این تحولات باعث شد تا مقامات ترک، ممنوعیت رفت و آمد را در بخش های دیگری از شهر دیاربکر ادامه دهند. همچنین تنش ها و درگیری ها همچنان ادامه یافت و نیروهای پلیس که با خودروهای زرهی در منطقه حضور داشتند از شهروندان خواستند در منازلشان بمانند.
عملیات گسترده نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه علیه پ.ک.ک شمار زیادی کشته برجای گذاشته است. ارتش ترکیه، هفته گذشته از پایان عملیات نظامی سه ماهه خود در منطقه "سور" در دیاربکر خبر داد. ارتش در این مدت در منطقه سور، منع آمد و شد اعلام کرده بود. از سوی دیگر، ارتش و نیروهای ویژه پلیس ترکیه، هفته گذشته عملیات گسترده ای در سه شهر دیگر در جنوب شرق ترکیه (یوکسکووا، نصیبین و شرناخ) آغاز و در آنها منع آمد و شد اعلام کرده بود.
هواپیماهای ارتش ترکیه، همچنین روز دوشنبه به مواضع پ.ک.ک در کوههای قندیل واقع در شمال عراق حمله کردند و از کشته شدن 45 تن از عناصر این گروه خبر دادند.
اردوغان، هدف از انفجار روز یکشنبه آنکارا را ارعاب شهروندان و جلوگیری از تحقق اهداف ترکیه و ادامه مسیر و اهداف آن دانسته و خواستار گسترده تر شدن تعریف تروریسم شده بود تا بدین وسیله حامیان آن را نیز دربرگیرد. اردوغان در این باره گفته است: ممکن است تروریستها، اقدام به منفجر کردن بمب نمایند. اما این حامیان تروریسم هستند که به آنها چنین امکانی را می دهند و زمینه را برای آنها فراهم می کنند و ممکن است این حامیان، نمایندگان پارلمان، اساتید دانشگاه، روزنامه نگار، نویسنده یا گروههایی در جامعه مدنی باشند. اما چنین امری، باعث تغییر این حقیقت نخواهد شد که افراد مذکور تروریست هستند.
از سوی دیگر، "جمیل بایک" عضو ارشد پ.ک. چهار روز پیش از انفجار روز یکشنبۀ آنکارا در مصاحبه با روزنامۀ انگلیسی تایمز گفته بود هدف اصلی آنها در مرحله کنونی، سرنگونی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و کابینه حزب عدالت و توسعه (AKP)  است.
بایک ضمن طرح این ادعا که ترکیه هیچ گاه کشور دموکراتیک نخواهد شد مگر آنکه اردوغان و حزب مورد حمایتش سرنگون شوند، گفت: پ.ک.ک مانع اصلی تبدیل رؤیاهای اردوغان به واقعیت است.
وی تصریح کرد: پ.ک.ک جنگ را از مناطق کوهستانی و جنگلی به مناطق شهری کشانده است و از این به بعد درگیری ها در همه جا ادامه خواهد داشت و تاکتیک جدید، دورۀ جدیدی از نبرد عمومی است.

7- 216

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها