انتقاد عفو بین الملل از برخورد ترکیه با پناهجویان سوری

انتقاد عفو بین الملل از برخورد ترکیه با پناهجویان سوری
جمعه 13 فروردين 1395 - 14:26

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که ترکیه در چند ماه گذشته هزاران پناهجوی سوری را به طور غیر قانونی به کشورشان بازگردانده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت روسیا الیوم، عفو بین الملل اعلام کرد ترکیه طی 7 تا 9 هفته گذشته هزاران پناهجوی سوری را بر خلاف قوانین خود و نیز قوانین بین المللی و قوانین اتحادیه اروپا به سوریه بازگردانده است.
"جان دال هوسین" رئیس سازمان عفو بین الملل در اروپا و آسیای مرکزی گفت: رهبران اتحادیه اروپا آنچنان سرگرم بستن مرزهای خود به روی پناهجویان هستند که به عمد بدیهی ترین حقایق را نادیده گرفته اند، یکی از این حقایق این است که ترکیه کشور امنی برای این پناهجویان نیست و ضریب امنیت در این کشور روز به روز پایین می آید.
در مقابل وزارت امور خارجه ترکیه با تکذیب این خبر گفت: ترکیه طی پنج سال گذشته سیاست درهای باز را به روی پناهجویان سوری در پیش گرفته و به طور جدی به اصل "عدم بازگرداندن اجباری" هر شخصی که در کشورش خود مورد ظلم است پایبند است.
اما عفو بین الملل اعلام کرد، شواهدی از مناطق مرزی جنوب ترکیه در دست دارد که نشان می دهند دولت این کشور از اواسط ژانویه به بعد، تقریبا روزانه اقدام به بازداشت و اخراج گروههای صد نفری از مردان و زنان و کودکان پناهجو کرده است.
به نظر می رسد که بسیاری از این افراد که به سوریه بازگردانده شده اند پناهجویانی بوده اند که ثبت نشده اند. اما سازمان مذکور گفته است مواردی را شناسایی کرده است که در آنها پناهجویان ثبت نام شده نیز در زمانی که شناسنامه همراه نداشتد دستگیر شده و به سوریه بازگردانده شده اند.
سازمان عفو بین الملل خاطرنشان کرده است که تحقیقاتش نشان می دهد مأموران ترکیه ثبت نام پناهجویان سوری را در مناطق مرزی جنوبی کاهش داده اند. گفتنی است کسانی که ثبت نام نمی شوند از خدمات اساسی نظیر بهداشت و آموزش محروم می مانند.
ترکیه ماه گذشته طی توافقی با اتحادیه اروپا متعهد شد در ازای دریافت کمکهای مالی و تسهیل سفر اتباع خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تسریع روند مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه، تمام آوارگان و پناهجویانی را که به طور غیر قانونی وارد یونان می شوند برگرداند.

208 -8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها