ادعای نشریه سعودی درباره نشست محرمانه ژنو

ادعای نشریه سعودی درباره نشست محرمانه ژنو
يکشنبه 29 فروردين 1395 - 18:07

نشریۀ سعودی "الحیاة" مدعی شد که فرستادگان رئیس جمهور روسیه و آمریکا این روزها در ژنو به دور از چشم رسانه‌ها در حال مذاکره برای رسیدن به توافق بر سر اصول قانونی هستند تا راه حل سیاسی بحران سوریه و مسؤولان هیأت انتقالی را مشخص کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "الحیاة"، مسؤولان روس و آمریکایی که گمان می رود "رابرت مالی" مسؤول خاورمیانۀ کاخ سفید و "الکساندر لابرنتییف" فرستادۀ پوتین در امور سوریه نیز جزو آنها باشند، چند روز است در ژنو به دور از چشم رسانه ها در حال مذاکره بر سر پیش نویس قانونی هستند که طرف روسی آن را هنگام سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو به جان کری داده بود.
این نشریه خاطرنشان می کند که گفت و گو ها، موارد معینی از اصول قانون سوریه را در بر می گیرد و در این میان واشنگتن مایل است با کاهش نقش ریاست جمهوری، اختیارات گسترده ای به هیأت انتقالی اعطا کند و از دیگر سو مسکو تلاش می کند که اختیارات رئیس جمهور به خصوص در زمینۀ فرماندهی ارتش به حال خود باقی بماند و حکومتی گسترده با اختیارات اجرایی به همراه تعدادی از مقامات قوۀ مقننه و قضائیه تشکیل شود.
"الحیاة" پیش بینی کرد، در صورتی که دو طرف بر اساس دستورالعمل اوباما و پوتین به تفاهم برسند، این اصول به چتر سیاسی مذاکرات جاری در ژنو تبدیل خواهد شد همانگونه که پیش تر در توافق آتش بس رخ داد.
این نشریه همچنین خاطرنشان کرد که "هیأت مذاکره کننده" مخالفان که قرار است "ریاض حجاب" مسؤول هماهنگی آن به تیم مذاکره کننده در ژنو ملحق شود، خواهان تسلسل سیاسی است. به این ترتیب که اول هیأت انتقالی تشکیل و بعد قانون جدید تعیین شود و بدین منظور از سوی مخالفان سه کمیتۀ تخصصی برای هیأت انتقالی، مرحله انتقالی و امور نظامی مد نظر است.
در عین حال تیم دولت سوریه نیز اصرار دارد تا درباره اصول سازش و مردود دانستن هیأت انتقالی به دلیل غیرقانونی بودن آن بحث شود و حکومتی گسترده شامل طرفداران دولت، مخالفان و مستقل ها بر اساس قانون فعلی تشکیل و سپس در ادامه قانون جدید تصویب شود.
هیچ یک از هیأت های سوری که در ژنو گرد آمده اند دربارۀ اطلاعاتی که "الحیاة" منتشر کرده اظهار نظر نکرده اند و این نشریۀ سعودی چاپ لندن نیز اشاره ای به منابع اطلاعاتی خود نکرده است.

7- 202 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها