اعراب از خرید جنگنده‌های آمریکایی منصرف می‌شوند؟

اعراب از خرید جنگنده‌های آمریکایی منصرف می‌شوند؟
شنبه 18 ارديبهشت 1395 - 17:56

در شرایطی که آمریکا در حال از دست دادن برخی از مشتریان جنگنده هایش در حاشیۀ خلیج فارس است، نمایندگان مجلس سنای آمریکا تلاش می کنند مجوز فروش جنگنده های پیشرفتۀ آمریکایی به برخی از این کشورها را از دولت اوباما دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، روزنامۀ آمریکایی "وال استریت ژورنال" روز جمعه در پایگاه اینترنتی خود نوشت که نمایندگان مجلس سنای آمریکا تلاش می کنند مجوز عقد قراردادهای به ارزش 9 میلیار دلار را برای فروش جنگنده های ساخت بوئینگ و لاکهید مارتین به قطر، کویت و بحرین از دولت آمریکا دریافت کنند.
به نوشته سایت روسیا الیوم، نمایندگان سنا نگران آن هستند که تأخیر در تصمیم گیری دربارۀ این قراردادها، کشورهای حاشیۀ خلیج را به خریداری جنگنده از رقبای آمریکا، از جمله روسیه، سوق دهد.
در بخشی از نامۀ نمایندگان سنا به دولت آمریکا، که وال استریت ژورنال بخش هایی از آن را منتشر کرده، آمده است: «اگر چه به خوبی می دانیم که باید با دقت درخواست های ارائه شده برای عقد قرار دادها را بررسی کنیم، اما تأخیر در تصمیم گیری نهایی جایز نیست».
در این نامه، همچنین، آمده است: «مخالفت با درخواست ها برای خرید جنگنده های آمریکایی، راه را برای خرید جنگنده از دیگر کشورها، از جمله روسیه، باز می کند. از سوی دیگر، ایالات متحده نباید فرصت گسترش نفوذ خود در خاور میانه و تحمیل سلطۀ صنعتی خود را از دست دهد. همچنان که نباید به مخالفان و رقبای خود امتیاز دهد».
در حالی که کشورهای عربی یاد شده خواستار خرید 60 فروند جنگندۀ F-18 ، F -15 و F-35 هستند، آمریکا در دو سال گذشته به دلیل مخالفت های اسرائیل، که نگران است این جنگنده ها به دست دشمنانش برسند، از موافقت با این درخواست خودداری کرده است.
بر اساس اطلاعاتی که وال استریت ژورنال به آن دست یافته است، دولت آمریکا می بایست در سفر ماه گذشتۀ اوباما به ریاض، برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیۀ خلیج فارس، با این درخواست موافقت کند اما به دلیل آنکه این اتفاق رخ نداد، کویت قراردادی برای خرید 28 جنگندۀ "تایفون" با شرکت اروپایی "یورو فایتر" منعقد کرد.
دولت اوباما این هفته نیز تصمیم گیری دربارۀ درخواست های کشورهای عربی برای خرید جنگنده را به بهانۀ «مشورت های بیشتر با نهادهای ذی ربط و دریافت موافقت کنگره» به تعویق انداخت.

پربیننده ترین خبرها