آخرین تحولات میدانی و سیاسی سوریه

آخرین تحولات میدانی و سیاسی سوریه
شنبه 22 خرداد 1395 - 08:47

خبرنگار شبکه خبری العالم در گزارشی به تشریح تحولات و رویدادهای میدانی و سیاسی سوریه پرداخت.

"حسین مرتضی" خبرنگار العالم در گزارش خود از سوریه آورده است: در هر مرحله سرنوشت سازی، حوادث و رویدادها روند پرشتابی به خود می گیرد؛ بویژه وقتی که ما در برابر مرحله ای سخت و دشوار قرار داشته باشیم.

وی در نگاهی مختصر، به طور خلاصه و ساده به تشریح تحولات میدان نبرد و نقشه تحرکات سیاسی در عرصه سوریه پرداخت و تصریح کرد: این ارتش و رهبری سوریه است که نبرد رقه را تحمیل کرده است، زیرا برخی تلاش می کردند که برای مدتی آن را به تاخیر بیاندازند.

با این وضیعت، رهبری سوریه از ائتلاف به اصطلاح بین المللی و در صدر آن آمریکا پیشی گرفت؛ ائتلافی که پشت نیروهایی در سوریه سنگر گرفته است که خود را دموکراتیک می نامند. پیام سوریه روشن و واضح بود؛ یعنی هرکسی جلوی پیشروی ارتش سوریه را بگیرد، مانند داعش هدف قرار خواهد گرفت. روس ها پیام را به آمریکایی ها منتقل کردند که باعث شد تا برخی از نیروهای دیگر مسیر پیشروی خود را تییر دهند. آمریکا پیام را درک کرد.

با این وجود، رقابتی میدانی همراه با رقابت زمانی –در صورت توافق روی یک آتش بس فراگیرتر- وجود دارد.

در همین راستا، ایران از طریق وزیر دفاع خود دعوت به برگزاری نشست سه جانبه وزیران دفاع روسیه، سوریه و ایران کرد. سوای همه تحلیل ها، ما اهمیت این نشست و پیام های آن را می دانیم اما هدف اصلی همان تعیین سازوکار مرحله آینده است و اگر توافقی درباره آتش بس یا برقراری آرامش فراگیر صورت گیرد؛ شروطی وجود دارد که باید قبل از آن اجرا شود.

یکسره کردن نبرد حلب یا از طریق نظامی یا بستن مرز با ترکیه از جمله شروط است. روسها متقاعد به این کار شده اند و از نظر آنها گروههای النصره و احرار الشام و نظایر آن همان داعش با اسامی مختلف هستند.

در مجموع، تا این لحظه برخی اهرم های منطقه ای همچنان به وضعیت میدانی دل بسته اند یا دستکم نگران روند پرشتاب حوادث هستند لذا همه برگه های خود را بکار گرفته اند تا وضعیت موجود را مقداری حفظ کنند زیرا نگران متغییراتی هستند که باعث تضاد بسیاری از منافع خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها