سرکوب مخالفان بحرینی با استراتژی مصری

سرکوب مخالفان بحرینی با استراتژی مصری
سه شنبه 22 تير 1395 - 13:49

مردم بحرین اقدام دولت این کشور در سرکوب گسترده مخالفان را به دلیل شباهت آن با سرکوبگری نیروهای امنیتی در مصر؛"استراتژی مصری" نام نهاده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم؛ روزنامه ایندپندنت چاپ انگلیس تأکید کرد، شباهت سرکوب مخالفان بحرینی از سوی نیروهای ولتی، به اقدامات خشونت آمیز دولت مصر در لگد مال کردن حتی کوچکترین نشانه های مخالفت، موجب شده تا مردم این کشور آن را یک استراتژی مصری قلمداد کنند.
در هفته های اخیر، شرایط زندانهایی که مدافعان برجسته حقوق بشربحرین درآن به سر می برند، به گونه ای نامناسب است که موجب تحلیل نیروی جسمی و ذهنی آنان می شود.
در این مدت آیت الله عیسی قاسم، رهبرمعنوی شیعیان بحرین، لغو تابعیت شده و فعالیت جمعیت های مطرح مخالف دولت مانند جمعیت الوفاق نیز تعلیق شده است.

بحرین که در گذشته یکی از لیبرالیست ترین کشورهای عربی بود هم اکنون به یک کشور پلیسی خشن تبدیل شده است.

اعتراض های گسترده مردمی در بحرینکه خواهان اعمال محدودیت برای خاندان آل خلیفه در جریان انقلابهای عربی سال 2011 بودند؛ با حمایت و کمک های نظامی و مالی مستقیم عربستان طرز خشونت باری سرکوب شد.

تحقیقات بین المللی نیز، از اقدام دولت بحرین دراستفاده گسترده از شکنجه و صدور احکام ظالمانه حبس وکشتار معترضان خبرمی دهد.

ناکامی آل خلیفه در برابر معترضان
سرکوب مخالفان طی پنج سال گذشته ادامه داشته اما درنهایت و با وجود زندانی بودن دستکم 3500 شهروند بحرینی ناکام مانده است.

خشونت و رفتار وحشیانه با زندانیان در طول پنج ماه گذشته افزایش یافته که بازداشت نبیل رجب مدافع برجسته حقوق بشر بحرین؛ نمونه برجسته آن است.
وی 24 خرداد ماه (13 ژوئن) به اتهام نوشتن مطالبی در شبکه های اجتماعی و اشاره به شکنجه زندانیان زندان جو و انتقاد از حملات هوایی ائتلاف متجاوزعربستان سعودی به یمن بازداشت شد.
نبیل رجب پیش از آن نیز به دلیل مخالفت با دولت بازداشت شده بود اما این بار 15 روز در زندان انفرادی، در بازداشت به سر برد.

به نظر می رسید شرایط مرکز پلیس رفاع شرقی و هم چنین مرکزپلیس رفاع غربی که نبیل رجب بدانجا منتقل شد، به گونه ای طراحی شده بود تا روحیه وی به شدت تضعیف شود، زیرا مجبور بود از دستشویی های بسیار کثیف و آکنده از حشرات استفاده کند به گونه ای که برای مراجعه نکردن به دستشویی غذای کمتری می خورد.

نبیل رجب در طول 15 روز حبس انفرادی و پیش ازانتقال به بیمارستان و تشخیص ابتلا به بی نظمی در ضربان قلب، هشت کیلو وزن کم کرد.

"سمیه رجب" همسر وی نیز گفت:"پلیس پیش از بازگرداندن وی به مرکز پلیسی که درآن بازداشت بود به پزشک اجازه نداد تا وی را کاملا معاینه کند."
"جو استورک" معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا درسازمان دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: "مقامات بحرین آشکارا با صدور حکم حبس انفرادی در صدد مجازات شدید نبیل رجب هستند به گونه ای که گویی وی جنایتکار خطرناکی است."
این فعال مشهور حقوقی بحرینی روز سه شنبه به 13 سال حبس محکوم شد.

قربانیان رفتارهای ضد بشری نیروهای امنیتی بحرین
نبیل رجب، تنها قربانی بدرفتاری های رو به افزایش نیروهای امنیتی بحرین نیست، دکترعبدالجلیل السنکیس ازدیگر فعالان حقوق بشر بحرین، از سال 2011 به اتهام ادعاهایی مبنی بر برنامه ریزی برای سرنگون کردن دولت در اعتراضهای عربی که خواهان برقراری دموکراسی بیشتر بود، در زندان مرکزی شهر "جو" به سر می برد.

وی که از ناحیه پا فلج است؛ فقط توانایی ایستادن بر روی یک پا را دارد با این حال مسئولان زندان با ضرب و شتم، تجاوز جنسی و اجبار وی به ایستادن طولانی مدت با وجود معلولیت وی، او را شکنجه می کردند. 

افزایش دو برابری محکومیت شیخ علی سلمان

دولت بحرین در طول شش هفته یعنی از زمان افزایش دو برابری محکومیت شیخ علی سلمان، رهبر مخالفان و دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، به سرکوب مخالفان با سرعت و خشونت ادامه داده است.

مقامات بحرین، سه شنبه 25 خرداد ماه 1395 ( 14 ژوئن) با صدور دستورات فوری تعلیق فعالیت دفاتر جمعیت الوفاق و پایان دادن به فعالیتهای این جمعیت را صادرکردند که یک روز پیش از صدوراین حکم، نبیل رجب، فعال برجسته حقوق بشر بحرین، بازداشت شده بود.

لغو تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم

دوشنبه 31 خرداد ماه 1395 ( 20 ژوئن) تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین، لغو شد که به دنبال آن 300 شهروند بحرینی به اقدام حکومت اعتراض کردند.
کمی پیش از این ماجرا زینب الخواجه یکی دیگرازمدافعان حقوق بشربحرین، به دلیل  شنیدن شایعه بازداشت مجدد خود، کشورش را ترک کرد.

مقامات بحرینی به خوبی می دانند که واکنش آمریکا وانگلستان برای پایان دادن به نقض حقوق مدنی و سیاسی شهروندان از سوی دولت، بسیارملایم خواهد بود.

ناوگان پنجم آمریکا در بحرین

امریکا، ناوگان پنجم خود را دراین کشوراستقرار داده و درصدد گسترش تاسیسات دریایی خود در این کشور البته با هزینه های بحرین است.
در همین حال آمریکا، ممنوعیت فروش سلاح به بحرین که از سال 2011 اعمال کرده بود، لغو کرد.
"فیلیپ هاموند"وزیر امور خارجه انگلیس نیز با وجود بغرنج بودن وضعیت حقوقی و سرکوب مردم بحرین، از پایبندی دولت این کشور به ادامه اصلاحات قدردانی کرد و مدعی شد:" این کشور به درستی درمسیر اصلاحات گام برمی دارد."
بحرین اما به این بهانه که فعالان حقوق مدنی و سیاسی نمایندگان ایران هستند، سرکوب آنان را توجیه می کند. اما تحقیقات سال 2011 دروغ بودن این ادعا را فاش کرد.

اگر چه خاندان آل خلیفه هیچ خطری در داخل یا خارج حس نمی کند اما تبدیل این کشور به یک نمونه مصری برای سرکوب کامل مردم و مخالفان، عاملی برای دامن زدن به تنفرهای نژادی است که در منطقه وجود دارد.

217 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها