جدال درکنگره برای منع فروش 1.5میلیارد سلاح به عربستان

جدال درکنگره برای منع فروش 1.5میلیارد سلاح به عربستان
چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 11:48

ده ها نماینده کنگره آمریکا در تلاش هستند تا برای جلوگیری از کشتار بیشتر مردم یمن، مانع از اجرایی شدن قرارداد 1.5 میلیارد دلاری سلاح و مهمات به عربستان شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، قصد دارد یک میلیارد و 500 میلیون دلار اسلحه و مهمات به عربستان بفروشد.
با این حال، شصت و چهار نماینده جمهوری خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا مخالفت خود را با این اقدام دولت اوباما اعلام کرده اند.
تِد لیو پیشگام نمایندگان مخالف فروش اسلحه به عربستان از کاخ سفید خواسته است که از درخواست خود برای موافقت کنگره با قرارداد فروش اسلحه به عربستان صرف نظر کند.
این نمایندگان در نامۀ خود به اوباما آورده اند: این حمله نظامی (تجاوز عربستان به یمن) تأثیر بسیار نگران کننده ای در اوضاع شهروندان داشته است. طبق گزارش دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد 3 هزار و 704 غیرنظامی در یمن کشته شده اند که در میان آنها هزار و 121 کودک وجود دارند و 2 میلیون و 800 هزار نفر نیز در داخل کشورشان آواره شده اند و 83 درصد مردم نیز برای زنده ماندن نیاز به کمک های بشردوستانه دارند.
در این نامه آمده است: تصمیم گیری درباره فروش سلاح های بیشتر به عربستان سعودی مستلزم دادن وقت لازم و کافی به کنگره برای بررسی آن است.
نمایندگان اعلام کردند: به کنگره مهلت 30 روزه برای بررسی قرار داد تسلیحاتی جدید داده شده است در حالی که نمایندگان از آگوست (مرداد ماه) در تعطیلات به سر می برند و به همین دلیل پس از پایان تعطیلات فرصت اندکی برای بررسی قرارداد خواهند داشت و شاید نتوانند مانع اجرایی شدن این قرارداد شوند.
وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه 19 مرداد ماه (9 آگوست) با قرارداد جدید فروش اسلحه به عربستان موافقت کرد.
طبق گزارش مورخ فوریه 2016 ( بهمن ماه 1394) انستیتوی بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ؛ عربستان دومین کشور بزرگ وارد کننده اسلحه در جهان است .
این انستیتو در گزارش سالانه خود اعلام کرد که 33 درصد از اسلحه و مهمات صادراتی در جهان ساخت آمریکاست و آمریکا بین سال های 2011 و 2015 بزرگترین صادرکننده اسلحه در جهان بود.

214 ـ 211

پربیننده ترین خبرها