رسانه‌های سعودی: چرا علمای ما در گروزنی نبودند؟!

رسانه‌های سعودی: چرا علمای ما در گروزنی نبودند؟!
چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 13:50

رسانه‌های سعودی همچنان در حال انتقاد از کنفرانس گروزنی به دلیل کنار گذاشتن وهابیت و مبلغان سلفی افراطی سعودی از اهل سنت هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عادل الحربی" در مطلبی در روزنامه سعودی "الریاض" مدعی شد که کنفرانس گروزنی، پیش از هر چیز یک "کنفرانس سیاسی" بود.
وی مدعی شد: "طوفان قاطعیت (نام حمله تجاوزکارانه عربستان به یمن) آغاز یک تحول سیاسی قاطعانه بود که همچنان ادامه دارد و دستاوردهای آن یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است."
این نویسنده سعودی با انتقاد از واکنش کمرنگ عربستان به کنفرانس گروزنی نوشت: "بسیار جای تأسف دارد که با این کنفرانس فقط از طریق بیانیۀ دبیرخانه کل هیئت علمای ارشد مقابله کنیم، و سپس دوباره به وضعیت کسالت بار گذشته باز گردیم، و در انتظار کنفرانس گروزنی 2 باشیم تا در آنجا ما را از اسلام بیرون بیندازند!."
"رائد السمهوری" هم در مطلبی در روزنامه "الوطن" نوشت: "کنفرانس گروزنی ضربه‌ای به پشت و دشنه‌ای در پهلو بود .. در این کنفرانس این سؤال مطرح شد که اهل سنت چه کسانی هستند؟، به جای آنکه پرسیده شود دشمنی که باید در مقابل آن ایستاد، کیست؟"
السمهوری افزود: "بیانیه پایانی کنفرانس گروزنی که شیخ علی جمعه آن را قرائت کرد، تفاوتی بین اهل سنت و اثنی عشری ها قائل نشد؛ بلکه این کنفرانس برای تفاوت قائل شدن بین اهل سنت و شناخت آنان از یکدیگر بود."
السمهوری هم ادعا کرد که مسائل مطرح شده این کنفرانس سیاسی بود و نه علمی.
"عبدالله بن عمر" هم در مطلبی در روزنامه "الریاض"، کنفرانس گروزنی را دارای "ابعاد سیاسی و شرعی خطرناکی" دانست، و مدعی شد، این "کنفراس سیاسی" به هدف "منزوی کردن مکتب سلفی" و ضربه زدن به جایگاه و نقش عربستان سعودی برگزار شد.
"جمال خاشقجی" نویسنده و روزنامه نگاردرباری عربستان، در مصاحبه با الریاض، حضور نداشتن علمای مکاتب مختلف سعودی در کنفرانس گروزنی را غیرعاقلانه توصیف کرد. 
"محمد سلطان" استاد دانشگاه و پژوهشگر سعودی هم از حضور شیخ الازهر در کنفرانس گروزی ابراز تعجب کرد.

پربیننده ترین خبرها