آیا آزادی زندانیان حماه با اجساد خلبانان روس مرتبط است؟

آیا آزادی زندانیان حماه با اجساد خلبانان روس مرتبط است؟
چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 18:11

مرکز دیده بان حقوق بشر وابسته به مخالفان سوری از آزادی اولین سری از زندانیان و بازداشت شدگان که تعدادشان حدود 85 نفر است، از زندان مرکزی حماه در ساعات آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که آزادی این زندانیان، در مقابل تحویل اجساد خلبانان روس که اوت گذشته کشته شدند، صورت می گیرد.

این مرکزهمچنین اعلام کرد که دومین سری از این زندانیان بعداً آزاد خواهند شد.

اول اوت گذشته، 5 نفر از نظامیان روس بر اثر سقوط بالگردشان در حومه شرقی ادلب کشته شدند.

بنا به اعلام مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه آزادی زندانیان از زندان های دولت سوریه در ازای اجساد عناصر مسلح غیرسوری طرفدار نظام سوریه، اولین نوع از این مبادله نیست و از سال 2012، بسیاری از زندانیان و بازداشت شدگان در زندان های نظام سوریه و شاخه های امنیتی آن در ازای تحویل اجساد یا اسرایی از عناصر مسلح طرفدار نظام با تابعیت های ایرانی، لبنانی، عراقی، عربی، افغان، آسیایی و روسی آزاد شده اند.

درهمین حال، یک منبع امنیتی بلندپایه سوری گزارش های منتشر شده از سوی رسانه ها مبنی بر آزادی زندانیانی از زندان مرکزی حماه درازای تحویل گرفتن اجساد خلبانان روس از مخالفان سوری را رد کرد.

منبع یاد شده که خواست نامش فاش نشود، افزود : امروزچهارشنبه (7 سپتامبر) 86 نفر از زندانیان زندان مرکزی حماه در راستای اجرای سوم مرحله از توافق سازش آزاد شدند.

این توافق بین مسئولان دولتی با زندانیان حاصل شد که در ماه می گذشته  شورش کرده بودند.

منبع یاد شده این مساله را که آزادی زندانیان در امروز ارتباطی به گزارش های رسانه ای درخصوص مبادله میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح برای آزادی زندانیان از زندان های دولتی در ازای تحویل اجساد نظامیان روس داشته باشد، رد کرد.

درجریان انتقال برخی از زندانیان از زندان مرکزی حماه به زندان های امنیتی در دمشق، زندان مرکزی حماه شاهد شورش زندانیان بود وآنان رئیس پلیس حماه را که رئیس زندان بود به همراه 9 نفر از همراهانش بازداشت کردند.

" انس الشامی" عضو سابق مجلس خلق سوریه نیز گزارش های مربوط به مبادله زندانیان میان نظام بشار اسد و عناصر مسلح مخالف سوری را در ازای تحویل اجساد خلبانان روس را رد کرد.

وی که در مسکو به سر می برد و از سوی دولت سوریه برای مذاکره با عناصر مسلح مخالف مامور شده است، گفت:" اجساد خلبانان روس تا این لحظه تحویل گرفته نشده است و امور بر روال درست پیش می رود".

الشامی پیشتر گفته بود که با اتاق عملیات فتح حلب و با جنبش احرار الشام و فتح الشام ارتباط برقرار کرده و منتظر پاسخ گروه های مسلح است".

215-9

پربیننده ترین خبرها