غرق شدن آل‌سعود در نبردهای بی پایان

پنج‌شنبه 18 شهريور 1395 - 17:26

العالم – پژوهش ها حاکیست عربستان که چند جبهه علیه کشورهای منطقه گشوده در وضع خوبی قرار ندارد، و نشانه ها حاکی از نزدیک بودن فروپاشی نظام خاندان حاکم بر این کشور می باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ریاض در سطح بین المللی و منطقه ای به خاطر حمایت از تروریسم و سهیم بودن ایدئولوژی وهابیتش در زمینه ایجاد فضای مناسب برای اندیشه تکفیری، منفور شده است.
عربستان سعودی به رغم کاهش بهای نفت و افزایش اعتراضات داخلی و انتشار اخباری درباره جنگ قدرت در داخل خاندان حاکم، به حملاتش به یمن ادامه داده، در سرکوب ملت بحرین مشارکت دارد، از روند تروریسم در سوریه حمایت کرده، از مداخله در عراق غافل نشده و قصد چالش آفرینی مقابل ایران را دارد.    
ناظران معتقدند که تحرک سعودی در بیش از یک صحنه نشانه قدرت ریاض نیست بلکه نشانه دغدغه آن از امکان فروپاشی حاکمیت تک خاندانی است.
"مضاوی الرشید" استاد جامعه شناسی دانشگاه "کینگز کالج" لندن گفت که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، کشورهای بازار هستند، و کشور به معنی واقعی محسوب نمی شوند. 
این استاد سعودی مقیم خارج از این کشور تصریح کرد: خواسته هایی در عربستان سعودی برای سرنگونی نظام مطرح شده، اما در مطبوعات جهانی بازتاب ندارد چون کسی نمی خواهد آن را بشنود.
علل دیگری که می تواند به فروپاشی رژیم آل سعود منجر شود، ساختار بسته آن مانند نبود تبادل مسالمت آمیز قدرت، انحصار قدرت در دست خاندان حاکم و توزیع قبیله ای مناصب در آن است.
"عبدالمحسن العبیکان" عضو سابق دفتر سلطنتی عربستان گفت که این کشور با بیکاری، تورم، فساد مالی، اداری و قضایی مواجه بوده، اهمیتی به نظر دیگران نمی دهد و شایسته سالار نیست.  
کاهش بهای نفت باعث کاهش نیاز غرب به نفت سعودی می شود، با این حال رفتار گروه تروریستی "داعش" در بسیاری از کشورهای اروپایی باعث شده تا این کشورها نسبت به نقش ایدئولوژی وهابیت در زمینه ترویج افراط گرایی و خشونت در اروپا حساس شوند.
آلمان مدتی قبل نقش عربستان در زمینه حمایت از تروریسم را محکوم کرد، همچنین عمده مطبوعات غرب اقدام به افشای ارتباط تگاتنگ وهابیت یا شکل گیری گروه داعش نمودند، پاریس نیز مساجد وهابی را که اندیشه های تکفیری و تحریک آمیز را رواج می دادند، بست. 
چند هفته قبل کنفرانسی با حضور شخصیت های بزرگ دینی سنی در گروزنی پایتخت چچن به نام "اهل سنت و جماعت چه کسانی هستند"  برگزار شد که سلفی گری و وهابیت را در چارچوب تعریف مسلمان ندانستند.
کارشناسان معتقددند این اقدام، آغاز خالی کردن زیر پای وهابیت سعودی به عنوان منبع اندیشه حامی تروریسم و افراط گرایی در جهان است.  
206
 

پربیننده ترین خبرها