افشاگری ساندی تایمز درباره فریبکاری آمریکا در عراق

افشاگری ساندی تایمز درباره فریبکاری آمریکا در عراق
يکشنبه 11 مهر 1395 - 11:44

روزنامه ساندی تایمز تحقیقاتی را با عنوان "سریال ها و فریب: فروش صلح در عراق" منتشر کرد که به گوشه ای از فعالیت های تبلیغاتی و فریبکاری آمریکا در عراق می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این تحقیقات آمد است: مارتن ولز تدوین گری است که 10 سال پیش در مصاحبه شغلی برای اشتغال به کار در شرکت مشهور روابط عمومی "بل پوتینگر" (Bell Pottinger) شرکت کرد.
چند روز بعد شغلی در این شرکت به مارتن ولز داده شد و وی سوار بر یک فروند هواپیمای آمریکایی به بغداد رفت.

به نوشته ساندی تایمز، ولز در واحد حل اختلافات در شرکت بل پوتینگر مشغول بکار شد و نقش او، به راه انداختن یک کمپین آگاهی بخش با نام "عملیات روانی در عراق" بود.

ساندی تایمز نوشت: بودجه این کمپین صدها یملیون دلار بود و وزارت دفاع آمریکا از آن پشتیبانی مالی می کرد. جستجو در اسناد این وزارتخانه نشان می دهد که بل پوتینگر پنج قرارداد به ارزش 540 میلیون دلار از ماه مه سال 2007 میلادی تا دسامبر سال 2011 میلادی بسته است.

کار شرکت بل پوتینگر در قالب این قراردادها، تهیه سناریو برای سریال ها و ارایه کلیپ های تصویری برای شبکه های خبری عرب زبان و نیز توزیع ویدئوهایی از شبکه القاعده به منظور تعقیب کسانی بود که آنها را مشاهد می کردند.
مارتن ولز به روزنامه ساندی تایمز گفت که تیم او بخش های خبری شبکه های خبری محلی را آماده می کرد و محتوا به گونه ای تصویربرداری و تدوین می شد که عربی به نظر برسد اما او نمی داند که آیا شبکه های تلویزیون محلی نیز می دانستند که این اقدام از طرف وزارت دفاع آمریکا پشتیبانی مالی می شود یا خیر.

مارتن ولز گفت: مهمترین ماموریت حساس و محرمانه اش، تولید کیلپ های ویدئویی ساختگی شبیه به کلیپ های القاعده بود.

به گفته ولز، این کلیپ ها به لوح های فشرده منتقل می شد و سپس نیروهای آمریکایی بعد از یورش به اهداف خود، این لوح های فشرده را "در مناطق شاهد هرج و مرج" و ناآرامی رها می کردند و در مرحله بعدی از این کلیپ ها برای تعقیب طرفداران شبکه القاعده استفاده می شد!

6
 

پربیننده ترین خبرها