توافق آمريكا و عربستان برای نجات داعش در موصل

توافق آمريكا و عربستان برای نجات داعش در موصل
چهارشنبه 21 مهر 1395 - 22:21

يك منبع نظامی ديپلماتيك در مسكو فاش كرد كه آمريكا و عربستان توافق كرده اند تا عناصر گروه تروريستی داعش بتوانند - پيش از آغاز عمليات آزادسازی شهر موصل در شمال عراق- در سايه امنيت از این شهر خارج شده و به سوريه بروند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، اين منبع در گفت وگو با خبرگزاری ريانووستی روسيه تصریح کرد: با توجه به تهيه مقدمات لازم برای اجرای عمليات آزادسازی شهر موصل، سازمانهای اطلاعات آمريكا و عربستان به توافقی دو جانبه دست يافتند. اين توافق حاوی پيشنهاد به همه عناصر مسلح در شهر موصل برای خروج از اين شهر با خانواده های خود در سايه امنيت است. همچنين بر اساس اين توافق، بعد از آغاز يورش به اين شهر، جنگنده های ائتلاف ساختمانهای خالی را در داخل شهر هدف قرار خواهد داد؛ ساختمانهايی كه توافق با عناصر مسلح درباره بمباران آنها قبلا صورت گرفته است.

وی گفت: طرح آمريكا و عربستان شامل انتقال عناصر داعش از موصل به سوريه است و بيش از شش هزار نفر از عناصر اين گروه از شهر موصل به مناطق شرقی سوريه منتقل خواهند شد تا در عمليات هجومی بزرگی با هدف تصرف دو شهر ديرالزور و تدمر شركت داشته باشند.

اين منبع فاش كرد: رياست سازمان اطلاعات كل عربستان نقش ميانجی و تضمين توافق با عناصر داعش را در خصوص خارج كردن آنها از شهر موصل برعهده گرفته است. عملياتی با هدف مشابه در ماه ژوئن گذشته در جريان بازپس گيری شهر فلوجه عراق از داعش اجرا شد.

اين منبع افزود: باراك اوباما رئيس جمهوری آمريكا عملا تصميم اجراي عمليات موصل در ماه اكتبر جاري را اتخاذ كرده است.

اين منبع گفت: به احتمال زياد انتقال تروريست ها از موصل به سوريه با هدف تضعيف اعتماد و اطمينان به دستاوردهاي نيروي هوايي روسيه در نبرد با تروريسم در سوريه و كاستن از اهميت اين دستاوردها و تضعيف موقعيت بشار اسد رئيس جمهور سوريه در كنار كسب دستاوردهاي سياسي صورت خواهد گرفت.

6-9 

پربیننده ترین خبرها